In Romania, vanatoarea este perceputa, de
peste 50 de ani, ca o activitate rationala, desfasurata in scopul mentinerii,
cu arma de vanatoare, a echilibrului in natura. Mai exact spus, in scopul
mentinerii echilibrului dintre speciile de vanat pradator si cele de vanat
plantivor, si dintre speciile de vanat in general si mediul acestora, abiotic
si biotic, de viata.
Aceasta
conceptie s-a impus intrucat echilibrul actual din natura nu mai este un
echilibru natural in adevaratul sens al cuvantului, ci un echilibru mentinut
intr-o stare de relativa stabilitate prin interventia inteleapta, motivata
ecologic si economic, a factorului VANATOR.
Asadar,
vanatoarea este o activitate constienta, prin care se exploateaza durabil o
resursa naturala regenerabila. Este perceputa astfel de managerii in materie,
care urmaresc permanent evolutia populatiilor de vanat din punct de vedere
cantitativ si calitativ, si care stabilesc, prin metode si mijloace cu
pretentii stiintifice, cotele anuale de vanare, diferentiate pentru multe
specii de vanat sedentar pe sexe, pe clase de varsta si pe categorii de
calitate.
Ei
merg cu logica mai departe, urmarind mentinerea in permanenta a unor efective
optime de vanat, de asemenea corect structurate, asa incat sa se beneficieze de
cote de vanare cat mai mari, in conditiile unor prejudicii cat mai mici produse
de vanat mediului agricol si/sau forestier de viata.
Pentru
adevaratii vanatori, vanatoarea a fost si este insa cu totul altceva. Este in
primul rand o chemare launtrica, straveche, pe care o resimt in mod irezistibil
fata de vanat si de natura. In si mai multi dintre semenii nostri nevanatori,
aceasta chemare salasluieste latent, ca sa izbucneasca surprinzator, atunci
cand se asteapta si ne asteptam mai putin. Un lucru este insa de netagaduit:
vanatoarea se practica, in general, din pasiune. O pasiune care incumba de
obicei timp si bani. Oricat de pasionati ar fi vanatorii si oricat i-ar costa
obiectul pasiunii lor, ei raman totusi constienti de ceea ce fac, in limitele
cotelor de vanare prestabilite anual, asa incat perenitatea vanatorii sa nu fie
pusa in pericol. De aceea, pentru foarte multi dintre vanatori este cu mult mai
important ce anume si cum anume vaneaza, decat cat vaneaza. Adevarata
satisfactie vanatoreasca vine, pentru acestia, de la modul sportiv si elegant
in care dobandesc vanatul, nicidecum de la marimea tabloului de vanatoare sau,
dupa caz, de la punctajul trofeului vanatului dobandit. Sunt si acestea
multumiri pentru ei, dar secundare. Cum sunt de altfel si rezultatele economice
ale activitatii desfasurate benevol.
Pentru istorici si pentru oameni de
cultura, vanatoarea mai inseamna trecut, traditie si civilizatie. O traditie care
lasa in urma milenii de experienta cumpatata. De la omul culegator si vanator
preistoric pana in zilele noastre, evolutia activitatii de vanatoare s-a
impletit strans cu evolutia societatii umane, trasand urme de o inestimabila
valoare in cultura universala si cultura in domeniul cinegetic.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu