Capitolul II
Etică în
concepţia vânătorii durabile
3.1.
Vânătoare durabilă
Vânatul este
considerat în prezent „resursă naturală regenerabilă”, iar vânătoarea se poate
practica acum doar în condiţiile respectării principiului „durabilităţii”.
Concepţia, aparent nouă, tinde să se generalizeze datorită convenţiilor şi
acordurilor internaţionale care privesc mediul şi exploatarea florei şi faunei
sălbatice.
Plecând de la această concepţie, potrivit căreia trebuie să
urmărim prioritar conservarea biodiversităţii faunei de interes vânătoresc, a
efectivelor şi a calităţii acesteia, în contextul conservării biodiversităţii
generale, vânarea speciilor cu evoluţie normală s-a limitat la nivelul
surplusului populaţional, iar a celorlalte, care sunt ameninţate cu dispariţia,
doar la acele exemplare care produc prejudicii.
Ideal ar fi
ca, în continuare, prelevarea categoriilor de exemplare precizate să se facă în
sensul acţiunii naturii, adică prin extragerea cu prioritate a ceea ce aceasta
oricum ar elimina (exemplare accidentate, bolnave, degenerate, semidomesticite
etc.).
Privită în
acest mod, vânătoarea poate contribui efectiv la conservarea biodiversităţii
speciilor de vânat, datorită interesului vânătorilor localnici – motivaţi
social, dar în secundar şi economic, pe termen lung – de a lăsa generaţiilor
viitoare moştenirea naturală rămasă de la înaintaşi.
Acest punct de
vedere, mai puţin nuanţat însă, a fost exprimat ca principiu în Rezoluţia nr.
882 – referitoare la importanţa vânătorii pentru regiunile rurale ale Europei,
adoptată în 1987 de Adunarea Parlamentară a Consiliului Europei. Acelaşi
principiu, al utilizării durabile a resurselor naturale regenerabile, a fost
recunoscut formal şi prin Declaraţia Principiilor Uniunii Internaţionale pentru
Conservarea Naturii (U.I.C.N.), adoptată în timpul Congresului Mondial de la Aman,
din anul 2000.
Fiind exprimat
şi recunoscut astfel, principiul exploatării durabile a vânatului – care
constituie în fapt o recunoaştere oficială internaţională a rolului pe care
l-au jucat şi îl pot juca vânătorii în menţinerea echilibrului agro-silvo-cinegetic
– trebuie reflectat în reglementările naţionale şi respectat întocmai.
Există însă suficiente exemple care să justifice temerea că, în
ţările cu economie în curs de tranziţie precum România, această resursă
naturală regenerabilă ar putea fi, în anumite situaţii, supraexploatată. Din
interese economice de moment s-a mai renunţat şi se mai poate renunţa conştient
la anumite exigenţe ecologice sau, pur şi simplu, pot fi scăpate de sub control
unele acţiuni de prelevare a surplusului populaţional, ceea ce ar putea pune în
pericol evoluţia efectivelor şi a calităţii unor populaţii de vânat (în
România: ursul, capra neagră, cerbul şi anumite specii de păsări migratoare)
ori prestigiul managerilor din activitatea de vânătoare şi al vânătorilor.
Sunt motivele
pentru care autorităţile competente trebuie să creeze şi să menţină un cadru
juridic şi administrativ adecvat exploatării durabile, prin vânătoare, a
vânatului din libertate.
Acest cadru nu
poate face însă total abstracţie de alte activităţi în legătură directă cu
vânătoarea durabilă, cum ar fi de exemplu activitatea de creştere şi de
valorificare a vânatului din crescătorii. Aceasta fiindcă astfel de activităţi
în legătură cu vânătoarea pot influenţa covârşitor perenitatea unor specii de
vânat şi, în final, însăşi durabilitatea activităţii de vânătoare.
Asupra acestor
activităţi voi reveni detaliat.
Până atunci
doar apreciem că şi în România se impun reglementări în plus faţă de cele
existente pentru a pune ordine în privinţa crescătoriilor de vânat şi
valorificării vânatului produs în acestea, inclusiv pentru populări şi pentru
vânătoare comercială.
3.2.
Populări cu vânat
Se afirmă, pe bună dreptate, că între vânător şi vânat a existat
dintotdeauna o competiţie echilibrată, benefică selecţiei pozitive a celui din
urmă. Această competiţie a fost însă relativ echilibrată doar până pe la
jumătatea secolului XIX, când datorită progreselor tehnice înregistrate,
inclusiv în domeniul echipamentelor de vânătoare, s-au impus anumite restricţii
în privinţa mijloacelor şi metodelor prea facile de practicare a vânătorii.
Altfel competiţia ar fi degenerat mai întâi în dezavantajul vânatului, apoi şi
al vânătorului care n-ar mai fi avut ce să vâneze. De aceea, pe fondul acestui
progres şi al deteriorării tot mai grave a condiţiilor de mediu în care vieţuia
vânatul, au fost necesare reglementări tot mai restrictive, în scopul
salvgardării unor specii de vânat vizibil afectate (cocorii, dropia,
spârcaciul, cocoşul de mesteacăn, etc.) şi convenţii internaţionale care să le
generalizeze aplicabilitatea, precum şi eficienţa în protecţia acestor specii
şi a altora ameninţate. Nu a fost scăpată din vedere nici protecţia habitatelor
acestora, a căror degradare a atras după sine împuţinarea speciilor mai greu
adaptabile la schimbările survenite cu repeziciune din mediul natural.
Legislaţiile
naţionale în materie de vânătoare şi de protecţia vânatului au fost adaptate
ulterior, uneori chiar împotriva tradiţiei autohtone, aşa încât să se alinieze
convenţiilor şi acordurilor internaţionale cu aplicabilitate în domeniu. În
plus, vânătorii de pretutindeni şi-au autoimpus şi alte restricţii în
practicarea vânătorii, prin intermediul regulilor nescrise de etică
vânătorească, care converg spre acelaşi obiectiv al protecţiei vânatului şi al
menţinerii unei competiţii acceptabile între vânători şi vânat. În alte
condiţii, vânătoarea ar fi încetat de mult să mai fie motivată convingător din
punct de vedere moral.
În contrast cu
evoluţia prezentată mai sus, a involuat însă practica populărilor cu vânat şi a
vânării speciilor populate.
La început,
deşi a primat grija pentru vânatul autohton existent, au fost făcute populări
în următoarele scopuri:
· pentru
întemeierea unor populaţii noi de vânat (populările iniţiale cu fazani, cu
cerbi lopătari etc.);
· pentru
întemeierea unor populaţii de vânat autohton, prin reintroducerea unor specii
în staţiuni în care au încetat să mai existe (populările cu cerb, cu căprior şi
cu capră neagră etc.);
· pentru sporirea productivităţii unor fonduri de vânătoare
cu densităţi prea mici ale unor specii de vânat (populări cu fazani, iepuri,
căpriori, cerbi etc.).
Indiferent de
scopul populărilor, acestea s-au întreprins cu vânat matur capturat din
libertate, cu progenitura acestuia crescută pentru un timp în captivitate, sau,
în cazul fazanului, cu vânat obţinut în crescătorii.
În toate cazurile de populare a fondurilor de vânătoare cu vânat
s-a pus accent sau trebuia pus pe vitalitatea exemplarelor ce urmau să fie
populate, pe conservarea caracterului sălbatic al acestora, pe pregătirea
prealabilă a terenului în care urmau să fie eliberate şi pe urmărirea evoluţiei
nucleului întemeiat în teren. Nici colaborarea cu populaţia locală nu a fost
neglijată, în scopul obţinerii acordului şi sprijinului acesteia. Despre
vânarea speciilor în primul an după populare, cu excepţia fazanului şi într-o
mai mică măsură a potârnichii şi a raţiei semisălbatice, nu a fost vorba. Numai
după ce a existat garanţia instalării unui efectiv autopropagativ s-a acceptat
practicarea limitată a vânătoarei, mai întâi prin metode selective, apoi cu
respectarea aceloraşi reguli precum în cazul vânării exemplarelor din
libertate.
Situaţia a
involuat însă grav în ultima vreme, în cazul unor specii de păsări-vânat precum
fazanul, şi poate involua curând în mod similar, în cazul mistreţului şi al
potârnichii. Deocamdată atâta se poate exemplifica negativ pentru ţara noastră,
existând totuşi perspectiva unor populări şi unei involuţii asemănătoare şi în
practicarea vânării altor specii, precum cerbul, lopătarul şi căpriorul, raţa
semisălbatică şi prepeliţa, dacă vor fi crescute în captivitate şi populate
ulterior pentru organizarea de vânători comerciale sau oficiale.
Toate aceste
involuţii în practicarea creşterii şi valorificării vânatului din crescătorii
prin împuşcare imediat după populare dăunează grav ideii de conservare a
biodiversităţii speciilor de interes vânătoresc şi de vânătoare durabilă. Mai
ales de vânătoare durabilă, fiindcă numai de vânătoare nu poate fi vorba atunci
când avem de-a face cu vânat semidomesticit ori „sedat” sau cu „recoltarea”
acestuia în chiar ziua eliberării în teren ori în ţarcuri reduse ca suprafaţă.
Astfel de situaţii vor fi analizate în subcapitolele ce urmează
prin prisma conceputului de vânătoare sportivă, etică şi, bineînţeles,
durabilă.
3.3. Crescătorii de vânat
Pentru
po-pularea şi repopularea masivă a unor specii de vânat, aşa încât să poată fi
organizată vânătoare la acestea din primul an, s-au înfiinţat, în diverse
locaţii, crescătorii de vânat (fazanerii, po-târnicării, crescătorii de raţe
semisălbatice, crescătorii de iepuri de câmp etc.). Indi-ferent de speciile
pentru care s-au edi-ficat crescătoriile de vânat, acestea au evoluat în timp
de la sistemul seminatural de înmulţire către cel zootehnic, denumit
semiindustrial. Exemplificăm în acest sens situaţia, mai cunoscută, a evoluţiei
creşterii fazanului în captivitate.
Mai întâi, fazanii maturi reproducători au fost capturaţi
primăvara din libertate, iar ouăle obţinute de la aceştia au fost clocite cu
găini – cloşti, care în continuare îngrijeau puii de fazani scoşi în teren,
până pe la vârsta de 40-50 de zile când deveneau independenţi. Sistemul acesta
străvechi de înmulţire a fazanului destinat populării terenurilor de vânătoare
prezenta unele inconveniente economice, dar şi unele avantaje ecologice de
necontestat. Dintre inconvenientele cu caracter economic amintim:
· producţia
mică de ouă/făzăniţă (cca. 25-30 buc.), procentul mai redus de ecloziune (cca.
50-60%) şi pierderile mai mari de pui până la vârsta autopopulării (45-50
zile);
· manoperă mai
costisitoare pentru un pui ajuns la vârsta populării;
· consumul mai
ridicat de hrană şi de materiale necesare pentru un pui ajuns la vârsta
populării;
În concluzie,
inconvenientele menţionate conduceau la costuri mai ridicate pentru puii de
fazan consideraţi populaţi în teren. Doar consideraţi populaţi fiindcă nu se
puteau număra foarte exact.
Avantajul
adaptării aproape perfecte a puilor de fazan astfel obţinuţi la condiţiile de
mediu era însă esenţial pentru viabilitatea unui procent ridicat de pui după
populare, ceea ce diminua sau anula dezavantajele economice precizate. De
asemenea, avantajul era esenţial pentru garantarea unor vânători ulterioare de
calitate, cu adevărat sportive şi etice.
Pe parcurs însă, din dorinţa creşterii productivităţii
fazaneriilor şi scăderii preţului de cost/puiul de fazan ajuns la vârsta
populării (la început 50 zile), s-a renunţat la sistemul seminatural de
înmulţire a fazanului, adoptându-se cel semiindustrial. Fazanii reproducători
capturaţi până atunci din liber au fost înlocuiţi cu fazani proveniţi de multe
generaţii din fazanerii, selecţionaţi împotriva naturii după criteriul
producţiei mari de ouă. Prin tehnici aparte, producţia de ouă/făzăniţă s-a
dublat practic şi poate creşte în continuare. Numai că bagajul ereditar al
puilor proveniţi din astfel de fazani selecţionaţi de zeci de ani pentru
producţie mare de ouă, trataţi permanent preventiv şi curativ împotriva bolilor
specifice şi hrăniţi ştiinţific conform nevoilor organismului, a sărăcit
esenţial. Este sigur că o primă cauză a reducerii adaptabilităţii puilor de
fazan, obţinuţi din astfel de părinţi, la mediu şi, implicit, al mortalităţilor
mai mari de după populare, o constituie tocmai provenienţa reproducătorilor,
deja uşor degeneraţi. Dar nu este singura cauză. Puii de fazan obţinuţi prin
acest sistem semiindustrial de înmulţire sunt hrăniţi şi ei cu concentrate,
care le asigură tot necesarul de elemente nutritive până la vârsta populării, sunt
trataţi preventiv împotriva bolilor şi sunt ţinuţi la adăpost în hale, până la
vârste înaintate, urmărindu-se o supravieţuire cât mai mare şi, implicit, un
preţ de cost/puiul de fazan de 50 de zile cât mai mic. Din acest motiv, al
preţului de cost cât mai mic pe puiul de fazan populat, adaptarea puilor la
condiţiile de hrană naturală şi la dormitul afară, pe cracă, lasă de dorit.
Treptat, în decursul anilor, şi vârsta la care puii de fazani au fost populaţi
s-a ridicat – de la 40-50 de zile la 55-60, apoi la 70-80 şi chiar la mai mult
– pentru a asigura o supravieţuire aparent mai bună după populare.
Desigur că
impresia unor populări din ce în ce mai eficiente, cu pui de fazani de vârstă
din ce în ce mai mare, este falsă. Preţul de cost pe fazan împuşcat, nu pe
fazan populat, a crescut şi creşte în continuare, ajungând să devină
inacceptabil, în condiţii de vânătoare din ce în ce mai puţin sportivă, mai
puţin etică şi mai puţin durabilă. Aceasta deoarece adaptabilitatea
exemplarelor populate la mediu este din ce în ce mai redusă, pe măsură ce
vârsta la care se fac populările creşte, mortalitatea peste iarnă este din ce
în ce mai ridicată şi, ceea ce nu se ia în considerare deşi este cel mai grav,
se produce o devitalizare a populaţiei de fazan din libertate prin încrucişarea
cu fazani mai puţin adaptaţi mediului (uşor degeneraţi), proveniţi din
fazanerii.
Nu vom aprofunda acum aspectul revitalizării reproducătorilor din
fazanerii şi al păstrării caracterului sălbatic al acestora, precum şi al
progeniturilor obţinute, prin înlocuirea cocoşilor proveniţi de zeci de
generaţii din crescătorii cu alţii capturaţi primăvara din libertate, prin
adaptarea puilor de la vârste mici la hrana naturală şi la dormitul afară pe
cracă. Aceste aspecte se impun a fi soluţionate în viitor, indiferent de
costuri, pentru a nu risca degenerarea gravă a populaţiilor de fazani reduse
din libertate.
Vom aborda, în
continuare, doar aspectul moral al unor practici nepotrivite de vânare –
nicidecum sportive, etice şi durabile – a fazanilor populaţi proveniţi din
fazanerii.
Din cauza
preţului de cost/fazan populat şi mai ales a preţului enorm de cost/fazan
împuşcat, s-a ajuns treptat - treptat la popularea terenurilor de vânătoare cu
fazani de peste 120 zile şi la vânarea acestora imediat după populare. Uneori a
doua zi sau în chiar ziua populării.
În aceste
condiţii, numai de vânătoare, în sensul adevărat al cuvântului, nu poate fi
vorba. Ce fel de vânătoare poate fi această „sacrificare” de fazani
dezorientaţi, care aproape nu ştiu să zboare, împinşi de hăitaşi către
vânători, cuprinşi în cele din urmă, fără prea multe şanse de scăpare, între
canonada armelor şi vacarmul strigătelor din urmă, între loviturile de alică şi
cele de băţ, aruncat de multe ori cu mai multă dibăcie de gonaci decât se
trage, de către domnii din stand, cu arma „la pietoni”?
Această
„sacrificare” lipsită de cea mai elementară etică vânătorească, căreia i se
potriveşte mai bine cuvântul de „decimare” sau „masacrare”, nicidecum de
„recoltare”, poate fi considerată vânătoare?
Ce fel de
satisfacţie poate produce unui vânător, care are pretenţia că se respectă el
însuşi, o astfel de parodie de vânătoare şi ce fel de vânători pot fi aceia
care se complac într-o astfel de situaţie?
Dincolo de aceste întrebări incomode trebuie readusă în discuţie
ideea de durabilitate a vânătoarei, ca activitate utilă echilibrului în natură şi societăţii, în
astfel de condiţii. Până când cred organizatorii unor astfel de parodii de
vânătoare că îşi pot bate joc de etica vânătorească şi pot pune în pericol nu
numai ideea de vânătoare durabilă, ci însăşi ideea de perenitate a activităţii
de vânătoare?
Până când cred
ei că pot păcăli invitaţii oficiali şi vânătorii sau mai puţin vânătorii
străini cu organizarea unor astfel de partide de „recoltare” a fazanilor,
generatoare de avantaje morale şi/sau materiale pentru organizatori?
Până când
cred că se pot lăuda cu perfecţionarea acestui mod de practicare a
„sacrificării” fazanilor aruncaţi direct din coşuri, peste liziera pădurii,
deasupra armelor pretinşilor vânători, care ori nu înţeleg ori acceptă un
astfel de „joc” puţin onorabil, ajungând de râsul bătăiaşilor?
Eu cred că
este timpul să revenim la un mod corect, onorabil, sportiv şi etic de
practicare a vânătorii, aşa încât să evităm, în cel de-al 12-lea ceas, căderea
în ridicol şi degradarea ideii de vânătoare durabilă în ochii nevânătorilor,
pentru a nu încuraja, fie şi prin nepăsare, o altă idee actuală neplăcută nouă,
de abolire a vânătorii, precum s-a pus problema în Italia cu câţiva ani în
urmă.
Atunci când în
lume se vorbeşte de conservarea biodiversităţii şi de vânătoare durabilă, noi
nu putem încuraja mascarada sacrificării, cu arma de vânătoare, a vânatului
semidomesticit provenit din crescătorii sau chiar în incinta acestora (ţarcurilor).
Dorim să păşim într-o Europă actuală, care renunţă de la nord spre sud la
astfel de practici, nu să repetăm greşelile care au costat şi costă
considerabil vânătorii din apus în lupta cu „verzii”.
Colegii care procedează similar în vânătoare, trebuie să se
documenteze mai atent în speţă şi să înţeleagă că s-au apucat de o „şmecherie”
puţin onorabilă în vânătoare, costisitoare în final pentru noi toţi şi pentru
societate.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu