Capitolul I
Reguli
explicitate de comportament vânătoresc
1.1. Fii
vânător competent şi responsabil
Nimeni nu te
obligă să devii vânător. Dacă te decizi totuşi să devii, ca urmare a unei
atracţii aparte spre această îndeletnicire util-recreativă, atunci trebuie să
te pregăteşti temeinic, din punct de vedere teoretic şi practic, pentru a păşi
competent şi responsabil în obştea aleasă a vânătorilor. Iar dacă ai păşit
deja, trebuie să înţelegi că ai acceptat benevol să respecţi regulile scrise şi
nescrise care guver-nează activitatea şi că eşti obligat moral să te retragi
singur din aceasta dacă simţi cumva că nu le poţi respecta. Este mai onorabil
aşa decât să suporţi oprobriul ca-marazilor, care, mai devreme sau mai târziu,
te vor recuza dacă greşeşti repetat.
Calitatea de
vânător trebuie înţe-leasă aşadar ca o poziţie câştigată în societate, care
trebuie cinstită şi ferită de orice ar putea-o compromite.
Din considerentul arătat, dar nu singurul, s-a statuat în timp un
anume mod de pregătire a candidaţilor la calitatea de vânător. Mai întâi,
ucenicii erau invitaţi sub autoritatea unui mai vechi breslaş, care avea
întreaga responsabilitate a instruirii discipolului său fără a fi pedant ori
plicticos. El îl prezenta în faţa ortacilor doar atunci când acesta putea face
dovada însuşirii unui minim de învăţăminte trebuincioase, inclusiv de
comportament adecvat în obşte şi societate, pentru a nu-şi face cumva
profesorul de ruşine.
Mai aproape de
generaţia noastră, când locul breslelor vânătoreşti a fost luat de societăţi şi
asociaţii vânătoreşti, pregătirea candidaţilor a fost înlocuită printr-un
examen nescris în vânătoare, apoi printr-un examen în adevăratul sens al
cuvântului, cu probe teoretice şi practice complexe, susţinute în faţa unor
comisii constituite din reprezentanţi de seamă ai societăţilor vânătoreşti,
conştienţi de faptul că prestigiul de care se bucură ei şi acestea, depinde în
foarte mare măsură de exigenţa de care au ştiut şi ştiu să dea dovadă cu ocazia
examinărilor în discuţie.
În zilele
noastre întâlnim, la nivel european, cel mai frecvent comisii de examinare
mixte, compuse din reprezentanţi ai organizaţiilor de vânători şi ai
organismelor de specialitate ale statului în domeniu, cu implicarea sau nu a
învăţământului superior de specialitate, dovadă a interesului sporit al
societăţii faţă de mediu şi exploatarea responsabilă a resurselor acestuia.
Sunt şi ţări europene în care s-a trecut la o şcolarizare şi o examinare neutră
a candidaţilor, exclusiv de către instituţiile statului, dar care, din păcate,
nu sunt interesate şi de calitatea „umană” a viitorilor vânători, ci doar de
nivelul pregătirii lor în domeniu. Acest aspect nu poate fi considerat progres,
ci din contră regres în garantarea comportamentului de viitor al vânătorilor.
Mai ales din cauza uceniciei peste care se trece cu mult prea multă uşurinţă.
Organizaţiile de vânători sunt şi rămân, fără discuţie, cele mai
interesate de calitatea viitorilor colegi de breaslă, motiv pentru care ar
trebui să fie lăsate să decidă singure în privinţa acestor promovări. Nu este
deloc normal ca statul să le promoveze membrii, mai ales în situaţia de
organizaţii neguvernamentale în care se găsesc. Aceasta cu atât mai mult cu cât
au dovedit până acum, că sunt cele mai interesate din acest punct de vedere şi
de aceea cele mai exigente, mai obiective şi mai corecte.
Indiferent de
modul de pregătire şi de promovare a noilor vânători, oarecum diferit de la o
ţară la alta în Europa, candidaţii trebuie să demonstreze, oricând după aceea,
că sunt competenţi şi responsabili.
În calitate de
vânător trebuie să fii conştient şi să faci oricând dovada că:
· ai un nivel
ridicat de cunoştinţe despre speciile de faună de interes vânătoresc şi despre
ecologia şi etologia acestora;
· eşti bine
informat în privinţa legilor şi reglementărilor care guvernează vânătoarea
durabilă şi conservarea vieţii sălbatice, atât în ţară cât şi în Europa;
· faci
parte dintr-o organizaţie asociativă destinată apărării intereselor
vânătorilor, dar şi calităţii vieţii sălbatice;
· eşti deschis
la un dialog sincer şi constructiv cu autorităţile statului şi cu asociaţiile
neguvernamentale responsabile de desfăşurarea activităţilor de vânătoare şi de
protecţia naturii;
· eşti
gata oricând să accepţi un dialog similar, sincer şi constructiv, cu ceilalţi
utilizatori ai mediului, îndeosebi cu cei din domeniul agriculturii şi
silviculturii, pentru a putea lua, în comun, cele mai adecvate măsuri de
conservare a faunei sălbatice la niveluri şi în structuri care să nu dăuneze
producţiilor principale agricole şi silvice, ale mediului înconjurător;
· eşti
interesat şi participi, oricând eşti solicitat, la studiile ştiinţifice care au
ca obiect fauna sălbatică de interes vânătoresc.
1.2. Respectă limitele impuse dreptului de a vâna
Asemenea
oricărui vânător care se respectă şi-şi respectă obştea din care face parte,
trebuie să fii pe deplin conştient de faptul că vânătoarea nu se poate practica
oricând şi oricum, ci doar în perioade legale de vânătoare, în limitele cotelor
de recoltă aprobate, prin metode admise de lege şi cu mijloace adecvate
asigurării caracterului sportiv al activităţii.
Detaliind problema cotelor de recoltă, diferite de la un fond de
vânătoare la altul şi de la o specie de interes vânătoresc la alta, susţinem că
vânătoarea se impune a fi exercitată doar în scopul extragerii surplusului
populaţional, defalcat pe categorii de sexe şi de vârstă la unele specii, aşa
încât să se tindă permanent spre conservarea unui echilibru dinamic dar şi
stabil în natură, între efectivele speciilor de vânat şi mediu, între speciile
de vânat carnivor şi cele de vânat plantivor şi între diferitele categorii de
vârste şi de sexe în cadrul aceleaşi specii. Orice exagerare, în sensul
renunţării la extragerea unei părţi din cota de recoltă pentru a determina o
creştere ulterioară a sporului natural şi, implicit, o creştere a cotei de
recoltă în anii următori, ori invers, de a forţa cota de recoltă diminuând
exagerat stocul de reproducţie, pot antrena fie prejudicii altor utilizatori ai
mediului, agricultori şi/sau silvicultori, fie cote de recoltă nesatisfăcătoare
în anii următori, pe lângă perturbarea nedorită a echilibrului în natură.
De aceea, cota
de recoltă trebuie extrasă întocmai cum a fost aprobată, pe fiecare fond de
vânătoare şi pentru fiecare specie în parte, respectându-se structura pe sexe
şi categorii de vârstă sau de calitate şi eventual de greutate la unele specii,
la care cota de recoltă se defalcă sau se va defalca astfel în viitor.
Numai aşa
echilibrul în natură poate fi conservat pe termen lung, iar vânătoarea se va
putea practica cu adevărat durabil.
Cotele de
recoltă sunt în general considerate prea mici comparativ cu dorinţele
vânătorilor şi cu posibilităţile lor tehnice actuale. Vânătorii doresc, ca şi
altădată, să vâneze mai mult, iar în prezent chiar că ar putea-o face. Dar nu o
fac şi nici nu ar putea fi lăsaţi să o facă, dacă avem în vedere interesele de
viitor ale acestora.
Pentru a
proteja vânatul şi a prelungi plăcerea vânătoarei, vânătorii au renunţat
benevol la metodele şi mijloacele prea facile de vânătoare, complicând jocul şi
impunând restricţii în favoarea vânatului. De exemplu, vânătorii şi-au
autoimpus restricţii în practicarea vânătorii atunci când din punct de vedere
biologic aceasta dăunează cel mai mult populaţiilor de vânat. Astfel de restricţii
şi chiar interdicţii au fost autoimpuse pentru perioada de creştere a
progeniturii în cazul tuturor speciilor de vânat, în perioada de migraţiune a
păsărilor către locurile de nidificare pentru speciile de păsări migratoare şi
în perioada de cădere în perechi şi de înmulţire 14
pentru alte specii de păsări. Nu însă pentru toate. Sunt şi
excepţii, cum este cazul cocoşului de munte şi, deocamdată, al sitarului.
Aceste
restricţii şi interdicţii au fost autoimpuse atât din considerente ecologice,
cât şi de etică vânătorească, apoi statuate prin lege.
Din acelaşi
motiv al cotelor de recoltă limitate comparativ cu posibilităţile vânătorilor,
au fost agreate din ce în ce mai mult metodele şi mijloacele de vânătoare
caracterizate prin sportivitate şi fair-play care dau şanse mai mari vânatului
să supravieţuiască. Vânatul sănătos, înzestrat cu simţuri ascuţite rămase
neatrofiate, încercă fără excepţie să evite vânătorul, care se îndepărtează tot
mai mult de natură, dar, în compensaţie, este din ce în ce mai bine şi mai
complet dotat cu echipament vânătoresc.
Vânătoarea
trebuie să rămână totuşi un „joc corect”, este adevărat mortal în foarte multe
situaţii pentru vânat, deoarece în acest joc vânatul îşi riscă viaţa, pe când
vânătorul cel mult insatisfacţia de a fi „învins” de vânat.
Din
considerentele arătate, metodele de vânătoare trebuie să rămână cu adevărat
sportive, în sensul de a solicita cât mai mult fizic şi intelectual vânătorul.
Numai aşa satisfacţia de a vâna va putea fi reală. Altfel, surogatul de satisfacţie
va masca insatisfacţia din subconştient şi, mai devreme sau mai târziu, va
evolua spre dezamăgire sau nepăsare faţă de punctul de vedere al celor din jur.
Dibuitul,
combinat sau nu cu scurte răgazuri de pândă, vânătoarea la sărite, vânătoarea cu
câini practicată în grupuri restrânse şi alte asemenea vânători individuale sau
în grup restrâns rămân, pe bună dreptate, sportive şi apreciate de vânători. Ca
de altfel şi „vânătoarea practicată cu arma în mână şi cu picioarele pe
pământ”. Nu acelaşi lucru se poate afirma despre vânătoarea „la nadă” şi din
observator închis la locurile de hrănire complementară, despre vânătoarea din
autovehicule şi, într-o oarecare măsură, despre „vânătoarea la goană”, care
este totuşi mai sportivă pentru gonaci decât pentru vânători.
Din aceleaşi
considerente luate în discuţie, nici mijloacele de vânătoare nu trebuie să fie
exagerat de performante. Deloc întâmplător, legiuitorul a exclus din categoria
armelor de vânătoare pe cele automate şi pe cele semiautomate cu mai mult de
două cartuşe în magazie, iar din categoria anexelor la armă lunetele care
permit ochirea pe întuneric, precum şi alte dispozitive care fac posibilă
vânătoarea pe timp de noapte, când animalele sunt prea încrezătoare în
neputinţa omului şi nu se feresc, precum ziua, de acesta.
Atâta timp cât
progresul tehnic al echipamentului vânătoresc compensează doar lipsa de
performanţă a vânătorilor, lucrurile sunt încă normale, dar când un echipament
ultramodern ajunge în mâna vânătorilor performeri, vânatului nu-i mai rămân
prea multe şanse de supravieţuire.
Iată aşadar
câteva dintre motivele pentru care vânătorul trebuie să respecte diversele
limite impuse sau autoimpuse exercitării dreptului său de a vâna.
Concis, cele
detaliate mai sus pot fi enunţate ca reguli de comportament vânătoresc, după
cum urmează:
· respectă
întocmai perioadele, metodele şi mijloacele de vânătoare autorizate, precum şi
limitele teritoriului tău de vânătoare;
· nu trage
asupra speciilor la care vânătoarea nu este autorizată;
· nu
lega plăcerea vânătorii de reuşita cantitativă, ci de caracterul sportiv în
care s-a desfăşurat; cel mai bun vânător nu este acela care a realizat cel mai
mare tablou, ci cel care ştie să vâneze „frumos”, adică sportiv şi în deplină
concordanţă cu etica vânătorească.
1.3. Fii responsabil faţă de patrimoniul natural comun
Logo-ul celei
de-a 51-a Adunări Generale a CIC, care s-a desfăşurat în România în perioada 27
aprilie-1 mai 2004, a fost „Vânat fără frontiere”. Într-adevăr
vânatul, îndeosebi cel migrator şi eratic, nu cunoaşte frontierele. El circulă
liber dintr-o ţară în alta, iar păsările migratoare şi dintr-un continent în
altul. Vânatul sedentar se mişcă mai puţin, dar totuşi circulă, acesta depăşind
uneori frontierele, mai ales atunci când habitează în apropierea lor.
Din acest
motiv, logo-ul precizat a fost considerat ca foarte inspirat, fiindcă a atras
atenţia asupra faptului că vânatul nu poate fi considerat doar bun de interes
naţional ci, în egală măsură, bun de interes şi de patrimoniu internaţional.
Mai este un motiv, chiar mai convingător, în acest sens. Există
multe specii de vânat cu păr şi pene, care din cauza modernizării agriculturii,
despăduririlor, desecărilor şi altor schimbări aduse de civilizaţie, precum şi
datorită unui management greşit, şi-au diminuat exagerat efectivele şi şi-au
restrâns foarte mult arealul. Este cazul speciilor de vânat ameninţate, strict
protejate prin Convenţii şi Acorduri Internaţionale. Şi a celor vulnerabile,
care pot ajunge în categoria celor ameninţate. Fie că este vorba de vânat
migrator sau eratic, fie că este vorba de vânat sedentar ameninţat, acesta
aparţine patrimoniului natural comun al umanităţii şi se impune a fi ocrotit
acolo unde mai vieţuieşte, prin efort, inclusiv financiar, colectiv.
Problema
speciilor sedentare trebuie tratată însă puţin diferit de cea a păsărilor
migratoare. Speciile sedentare nu s-au putut retrage din faţa factorilor de
mediu nefavorabili, în general aduşi de „civilizaţie”, şi nici din faţa vânării
în scopul extincţiei acestora. Este cazul marilor carnivore (urs, lup, râs),
dar nu numai, exterminate în foarte multe ţări europene.
România pare
să fi rămas sanctuarul viu al Europei din acest punct de vedere, însă, din
păcate, prin efort, mai ales financiar, propriu. Aceasta fiindcă existenţa
marilor carnivore, în efective uneori exagerate, costă doar vânătorii români,
fiindcă doar aceştia trebuie să împartă sporul natural al vânatului plantivor
cu carnivorele existente, rămânând să beneficieze de cote de recoltă foarte reduse.
La aceste costuri indirecte se adaugă şi cele directe legate de hrănirea
complementară a acestor carnivore, de paza lor, de plata prejudiciilor produse.
Având în vedere că astfel de specii carnivore ameninţate nu mai pot fi
reintroduse în habitatele de altădată, fie din cauza condiţiilor nefavorabile
care persistă, fie din cauza refuzului populaţiei umane de a le mai accepta
după ani de lipsă, se impune ca efortul financiar pentru conservarea lor, acolo
unde acesta mai vieţuiesc, să fie comun. Aşa ar fi normal, echitabil şi etic.
Fără un astfel de efort financiar colectiv, reprezentanţii comunităţilor care
se sustrag participării financiare în acest scop, ar trebui să se abţină de la
sfaturi, imorale de bună seamă în astfel de condiţii.
Păsările migratoare, nu doar cele ameninţate, s-au bucurat şi se
bucură de mai multă atenţie comunitară. Marea majoritate a ţărilor aflate de-a
lungul căilor de migraţie au fost antrenate, de mai multă vreme, în acţiuni de
ocrotire a lor şi de cercetare ştiinţifică. Au avut loc simpozioane, s-au
încheiat acorduri şi s-au semnat convenţii, toate contribuind la
conştientizarea responsabilităţii fiecărei ţări faţă de patrimoniul natural
comun.
Sintetizând
obligaţiile ce decurg, pentru orice vânător, din cele expuse mai sus, enunţăm
următoarele reguli de comportament vânătoresc:
· acordă
atenţie aparte speciilor ameninţate şi vulnerabile şi fii conştient că acestea
reprezintă bunuri ale patrimoniului natural comun al umanităţii;
· acordă
atenţie păsărilor migratoare neameninţate, aşa cum acorzi celor ameninţate sau
vulnerabile, şi fii conştient de nevoile speciale ale acestora atunci când
tranzitează ţara sau iernează la noi;
· veghează
ca vânătoarea tradiţională să nu fie practicată fără a ţine riguros seamă de interesul
conservării speciilor migratoare;
· participă la cercetarea ştiinţifică privind păsările migratoare
şi trimite celor interesaţi inelele recuperate de la păsările împuşcate sau
găsite moarte.1.4. Ţine
seamă de interesele mediului şi ale celorlalţi utilizatori
Vânătorii,
prin însăşi natura activităţii lor, sunt foarte apropiaţi de mediul natural.
Fără intervenţia acestora, cu arma de vânătoare, echilibrul într-un segment
important al naturii ar fi lăsat la voia întâmplării.
De aceea
nimeni nu poate nega rolul pozitiv al vânătorilor în menţinerea echilibrului
ecologic. Este vorba bineînţeles de echilibrul dintre diversele categorii de
specii de vânat, carnivor şi plantivor, precum şi dintre vânat şi habitatul
acestuia.
Prin practici
nepotrivite legate de vânătoare şi de comportamentul vânătorului în natură, pot
fi aduse daune acestuia şi mediului înconjurător. Este motivul pentru care
vânătorii sunt obligaţi moral să slujească interesele vânatului şi, în egală
măsură, ale naturii în care acesta habitează
Atitudinea de protecţionist al vânatului şi al naturii îl onorează
pe vânător şi îi sporeşte prestigiul în faţa societăţii.
Nimeni nu are
nimic împotriva strângerii unui braţ de cetină, dar altfel sunt judecaţi cei ce
mutilează prosteşte şi fără rost arborii, curăţându-i de crengi până la vârf
ori scrijilindu-le coaja.
Nimeni nu are
nimic împotriva culegerii unui buchet de bujori de munte, dar altfel va fi
privit respectivul dacă buchetul cules este din flori de colţ.
Nimeni nu are
nimic împotriva aprinderii unui foc în mijlocul poienii, în jurul căruia se
strâng vânătorii, dar altfel vor fi priviţi cei ce aprind focul sub
coronamentul arboretului ori schimbă locul de vatră de la o zi la alta.
Nimeni nu are
nimic împotriva servirii mesei în mijlocul naturii, dar nu pot fi îngăduitori
cu cei ce lasă locul murdar ori focul nestins.
Nu mai
continui şi cu alte exemple de comportament civilizat sau din contră, în
natură. Exemplificările a ceea ce este moral şi a ceea ce îi este interzis unui
vânător în natură sunt nenumărate. Cele de mai sus s-au dorit a fi doar un
indiciu al drumului pe care trebuie să evolueze mentalitatea şi comportamentul
vânătorului modern.
Vânătorul,
chiar atunci când este singur în mijlocul naturii, trebuie să fie conştient că
nu este totuşi singur pe lume şi că nu este singurul care utilizează mediul şi
resursele acestuia. Şi nici cel mai important utilizator de mediu.
Mediul este
utilizat, în principal, în scop agricol şi în scop silvic. Numai în subsidiar
este utilizat şi din punct de vedere cinegetic. Altfel spus, interesele
activităţii cinegetice se subordonează firesc intereselor activităţilor
agricole şi silvice.
Aşa stând lucrurile, vânătorii, în calitate de utilizatori ai
resurselor cinegetice, trebuie să înţeleagă că sunt primii obligaţi să ţină
cont de interesele celorlalţi, şi anume ale agricultorilor şi silvicultorilor.
La rândul lor, aceştia din urmă nu pot nesocoti interesele cinegetice.
Armonizarea
intereselor agricole şi silvice, pe de o parte, cu cele cinegetice, pe de altă
parte, se realizează, de foarte mulţi ani în România, prin dimensiunea
efectivelor optime, pe bază de raţionamente ştiinţifice, în structuri normale
la unele specii de vânat. Această armonizare a intereselor este reflectată în
aşa numitul echilibru agro-silvo-cinegetic.
Sunt lucruri
cunoscute, asupra cărora nu insistăm.
Importante
sunt câteva reguli de comportament vânătoresc ce decurg din contextul expus mai
sus. Concis, câteva dintre aceste reguli le-am putea enunţa astfel:
· fii cât se
poate de amabil cu ceilalţi utilizatori ai naturii;
· evită
orice fel de prejudicii aduse, direct sau indirect, exploatărilor agricole şi
silvice, fie că acestea sunt publice, fie că sunt private;
· participă la
prevenirea pagubelor cauzate de vânat culturilor agricole, animalelor domestice
şi regenerărilor silvice;
· despăgubeşte
la timp proprietarii culturilor agricole, forestiere, animalelor domestice şi
regenerărilor forestiere dacă le-aţi produs prejudicii, cu vinovăţie sau din
culpă;
· nu polua în
nici un fel mediul agricol şi silvic; adună tuburile de cartuşe trase şi
resturile rămase;
· nu te
ruşina să culegi astfel de resturi abandonate în pădure; contribui astfel la
efortul care ar trebui să fie comun pentru toţi locuitorii planetei.
1.5. Fii
bun ocrotitor al vânatului
Relaţia vânător-vânat trebuie să fie dominată, întotdeauna, de
frâna raţiunii. Mai înainte de a face uz de armă, în calitate de vânător
competent, eşti dator să cunoşti foarte bine starea populaţiilor de vânat,
precum şi greutăţile pe care le are acesta de depăşit. Mai ales în perioada
critică de iarnă, într-un habitat doar aparent natural, însă din ce în ce mai
antropizat.
Prelevarea
surplusului populaţional ar trebui să lase în teren efective optime, normal
structurate, ce se impun a fi ocrotite şi îngrijite împotriva braconajului şi
duşmanilor naturali şi ajutorate, inclusiv cu hrană complementară şi medicaţie,
în perioadele critice din viaţa acestora.
Chiar dacă nu
este considerat foarte etic amestecul nostru în viaţa vânatului, acest lucru
este scuzabil şi acceptat în situaţiile critice pentru vânat, mai ales în
habitatele degradate datorită unor acţiuni, mai mult sau mai puţin cugetate,
ale factorului antropic.
Aşadar ocrotirea şi îngrijirea raţională a stocurilor de
reproducţie este acceptată şi contribuie direct la creşterea ratei de
supravieţuire, a surplusului natural şi a cotelor de recoltă.
Amestecul fără
limită în viaţa vânatului nu este însă deloc etic, mai ales atunci când creează
reflexe condiţionate acestuia, obişnuindu-l cu un mod leneş de viaţă şi un
comportament nenatural, uneori greu reversibil. Altfel spus, când schimbă
comportamentul său înnăscut şi se aduce vânatul în condiţii de cvasidependenţă
faţă de factorul OM.
Plecând de la
această concepţie relativ nouă, de reconsiderare a vânatului ca fiind sălbatic,
dar obligat să vieţuiască într-un habitat din ce în ce mai antropizat,
sistematizăm următoarele reguli de comportament vânătoresc:
· urmăreşte
conservarea unor populaţii diversificate, optime şi sănătoase de vânat, în
echilibru cu habitatul acestora;
· controlează
cu grijă evoluţia cantitativă şi calitativă a fiecărei populaţii de vânat
pentru o păstra permanent stocuri echilibrate de reproducători sălbatici;
· recunoaşte
rolul esenţial al prădătorilor şi acceptă-i fără reticenţe ca şi concurenţi ai
tăi la acelaşi surplus populaţional;
· alertează şi
avertizează autorităţile competente în cazul apariţiei sau suspiciunii de
apariţie a unor boli specifice vânatului;
· renunţă la
populări cu animale debile, degenerate sau bolnave, care incumbă riscuri
genetice şi sanitare;
· renunţă la
practica lansărilor de vânat în teren, imediat, înaintea sau în timpul
desfăşurării vânătorii;
· luptă
deschis şi eficient contra braconajului;
· evită orice
deranj inutil al vânatului în perioada de reproducere şi de creştere a
progeniturii;
· militează
pentru conservarea diversităţii habitatelor naturale, garant al perenităţii
vânatului;
· luptă contra intenţiei de distrugere, în continuare, a
zonelor umede, indispensabile vânatului de apă şi păsărilor migratoare;
· contribuie
la refacerea habitatelor antropizate şi a zonelor umede, precum şi la
amenajarea de remize pentru vânat, aşa încât acestea să satisfacă exigenţele
vânatului tot timpul anului;
· conlucrează
cu agricultorii şi silvicultorii pentru limitarea pagubelor produse de vânat,
precum şi a practicilor acestora dăunătoare vânatului şi habitatelor acestuia.
1.6. Fii responsabil de actele tale
Deţinerea şi
folosirea armei de vânătoare incumbă o anumită responsabilitate, inclusiv
socială, de care trebuie să fii, fără sincope, conştient. Atât în timpul
practicării vânătorii, cât şi în afara acţiunilor de vânătoare.
În timpul
actului vânătorii armele trebuie purtate şi manipulate în aşa fel încât să nu
creeze nici un moment de panică, nici chiar atunci când sunt descărcate. Când
sunt încărcate, atenţia trebuie să fie infinit mai mare, fiindcă cu arma de
vânătoare nu se poate greşi decât o singură dată, fie că este vorba de
accident, fie că este vorba de autoaccident.
Arma de
vânătoare, ca orice armă de foc, rămâne periculoasă şi în afara actului
vânătorii, mai ales dacă ajunge, întâmplător sau nu, în mâini neautorizate.
Din motivele
arătate se impun a fi reţinute câteva reguli elementare de siguranţă în
păstrarea şi manipularea armelor de vânătoare, dintre care amintim:
A) În afara
acţiunii de vânătoare:
· păstrează
armele de vânătoare descărcate, fără piesa a III-a ori asigurate cu un sistem
de blocare a mecanismului de dare a focului, încuiate într-un spaţiu
corespunzător, autorizat de organele competente de poliţie; păstrează piesa a
III-a şi muniţia în spaţii corespunzătoare, încuiate, separate de locul
păstrării armei;
· păstrează
documentele armelor, cu seriile acestora şi cu câte o fotografie a lor într-un
loc separat;
· asigură-te
că sistemele de asigurare a spaţiilor de păstrare a armelor şi a muniţiei nu
sunt accesibile copiilor şi altor persoane neautorizate;
· nu
încărca niciodată arma în interiorul casei;
· transportă armele de vânătoare demontate şi introduse în toc,
inclusiv în maşina personală; nu purta niciodată arma încărcată în maşină;
· încuie
maşina în care transporţi arme de vânătoare chiar în teren şi chiar dacă te
îndepărtezi doar pentru scurt timp de lângă ea;
· verifică
periodic buna funcţionare a armelor pe care le foloseşti, şi, în poligon,
precizia, justeţea şi grupajul acestora;
· nu înmâna
armele gonacilor sau altor persoane neautorizate.
· nu înmâna
armele altor persoane autorizate decât descărcate.
B) În timpul
vânătorii la goană:
· participă
la vânătoare doar dacă ai permisele de armă şi de vânătoare vizate la zi şi
dacă posezi sau ai semnat autorizaţia de vânătoare;
· foloseşte
doar armele şi muniţia autorizată, adecvată speciei de vânat urmărite; la
vânatul mare, cu excepţia cocoşului de munte, foloseşte doar muniţie cu
proiectilul unic;
· poartă
armele basculante frânte, cu închizătorul deschis cele cu repetiţie şi cu un
cartuş aşezat curmeziş, cele semiautomate, doar cu ţevile în sus sau în jos,
niciodată orizontal;
· nu
încărca arma înainte de aşezarea în stand;
· asigură-te
că muniţia pe care o posezi este compatibilă cu arma folosită;
· asigură-te
că ţeava armei pe care te pregăteşti să o încarci nu este în vreun fel
obturată;
· reperează
standurile vecinilor şi ale altor participanţi la vânătoare şi asigură-te că şi
ei ţi-au reperat poziţia,
imediat după ocuparea locului indicat de organizatorul
vânătorii;
· nu
schimba poziţia standului şi nu părăsi standul indicat de organizator pe
perioada goanei; în cazuri de necesitate, atenţionează vecinii înainte de
eventuala deplasare din stand;
· încărcă
arma basculantă doar cu ţevile îndreptate spre sol, iar arma cu ţevi fixe doar
cu ţevile îndreptate în sus;
· nu lăsa
arma încărcată jos şi nu o sprijini niciodată în echilibru nesigur; arma
încărcată se ţine întotdeauna în mână;
· nu atinge
trăgaciul decât în momentul în care te-ai hotărât să tragi;
· nu
încerca să apeşi pe trăgaci când ai echilibrul picioarelor nesigur;
· nu ţine
niciodată câinele legat de picior ori de cartuşieră, fiindcă te poate
dezechilibra la vederea vânatului;
· stai
liniştit în stand, nu face mişcări şi nu produce zgomote inutile, nu fuma şi nu
consuma băuturi alcoolice care-ţi pot diminua atenţia, concentrarea şi
reflexele;
· nu trage
în vânatul neidentificat, în vânatul aflat dincolo de limita eficacităţii
focului şi nici în vânatul care se îndreaptă spre vecin; doar dacă vecinul îşi
epuizează şansele, trăgând toate focurile din armă, îl poţi dubla;
· la eventuala
apariţie a ursului în goană, atenţionează-l din timp prin gesturi vizibile şi
eventual prin zgomote discrete; ursul trebuie prevenit, nu surprins de la mică
distanţă, fiindcă în astfel de situaţii poate ataca ;
· nu trage niciodată, sub nici un motiv, pe direcţia
standurilor sau sub unghiuri mai mici de 300 faţă de linia acestora; ia în
calcul posibilele ricoşeuri;
· nu urmări
niciodată vânatul cu arma la ochi peste linia standurilor;
· nu mai
trage în faţă cu arma lisă când gonacii s-au apropiat la 120 m în pădure şi 200
m în câmp deschis; pentru arma cu glonţ, aceste interdicţii sunt mai mari, de
cca. 200 m în pădure şi 500 m în câmp deschis;
· nu face
economie de cartuşe şi repetă focul pentru a da lovitura de graţie vânatului rănit,
care încă se chinuie, pentru a-i curma cât mai curând suferinţa;
· nu pleca
din stand decât la sfârşitul goanei în momentul în care vânătorii şi gonacii
care se retrag pe lângă locul ocupat au ajuns în dreptul tău;
· descarcă
arma înainte de părăsirea standului pentru strângerea vânatului;
· străduieşte-te
să aduni lângă stand vânatul împuşcat, singur sau ajutat de gonaci; aşază
vânatul lângă stand, pe partea dreaptă, cu penele sau blana parţial curăţate
ori transportă-l în mână, în cazul vânatului mic, la locul de adunare;
· nu porni
în urmărirea vânatului mare rănit decât după încuviinţarea organizatorului,
însoţit sau nu de personal cu experienţă, după cum se va hotărî.
C) În
timpul vânătorii individuale:
· nu
încărca arma decât în terenul de vânătoare, după efectuarea verificării armei
şi muniţiei folosite;
· păşeşte
atent, în linişte, şi ai foarte mare grijă să nu-ţi pătrundă corpuri străine în
ţeava armei;
· la trecerea peste obstacole sau prin locuri dificile
descărcă-ţi arma şi reîncarcă-ţi-o după ce le-ai depăşit;
· dacă
vânezi cu câini, nu-i lăsa să deranjeze inutil alte specii de vânat decât cele
căutate;
· dacă
foloseşti chemători, nu abuza de acestea, fiindcă s-ar putea să sperii vânatul
şi să deranjezi inutil terenul.
1.7. Fii
bun camarad de vânătoare
Când ieşi în
terenul de vânătoare singur sau numai însoţit de câinele tău îţi poţi permite
orice libertate care nu încalcă hotarele legii, ale omeniei şi ale eticii
vânătoreşti.
Dacă vânezi însă în societate, trebuie să respecţi regulile
vânătoarei în grup mai mare ori restrâns. Mai trebuie să fii şi disciplinat,
fiindcă indisciplinaţii provoacă discuţii, neînţelegeri, certuri şi chiar pot
pune în pericol viaţa camarazilor.
Altfel spus,
în societate trebuie să fii un bun camarad.
Camaraderia
este o obligaţie morală a fiecărui vânător.
Dincolo de
legi şi de statute, între vânători, cunoscuţi şi necunoscuţi, se stabilesc
imediat ce se întâlnesc şi se perpetuează sentimente de caldă fraternitate şi
de respect reciproc, care rezidă mai mult dintr-o legătură de suflet decât
dintr-una bazată pe interese comune.
Această
camaraderie reiese şi din diverse reguli vânătoreşti, statornicite ca norme
nescrise în vânătoare sau ca norme de etică vânătorească, greu de redat în
totalitatea şi în complexitatea lor. Ele trebuie cunoscute totuşi şi
respectate, pentru a nu risca posturi neplăcute sau chiar penibile.
Este motivul
pentru care le vom reaminti concis, după logica succesiunii momentelor în
organizarea unei vânători, fiind obligat moral să le respecţi:
· participă
la vânătoare şi la întâlnirile vânătoreşti în haine adecvate; adică în haine
potrivite pentru vânătoare, practice şi curate; sunt de-a dreptul ridicole
înzorzonările exagerate, costumele civile şi echipamentul militar; la fel ca şi
hainele vânătoreşti murdare, peticite, afumate ş.a.m.d.;
· respectă
locul, data şi ora de întâlnire pentru vânătoare; ar fi o necuviinţă din partea
ta să te laşi aşteptat de camarazi;
· nu face
invitaţii la alţi vânători, mai ales dacă la rândul tău eşti invitat la
vânătoare, fără acceptul prealabil al organizatorului vânătorii;
· dă bineţe
vânătorilor la punctul de întâlnire şi doreşte sincer o zi plăcută de
vânătoare;
· ascultă cu atenţie punerea în temă şi instructajul făcut de
organizatorul vânătorii, care trebuie să fie întotdeauna unul singur, anunţat
de la începutul acesteia; este mai bine să întrebi de două ori, decât să
greşeşti, ulterior, o singură dată;
· înţelege
că ritmul deplasării, spre locul de vânătoare ori spre ţiitori, nu-l imprimă
cel mai înzestrat fizic dintre vânători, ci cel mai în vârstă sau cel mai puţin
rezistent dintre aceştia; nimic nu poate fi mai potrivnic camaraderiei decât
lipsa de consideraţie a vânătorilor pentru colegii lor aflaţi în situaţia de a
se deplasa greoi, cu picioarele şi cu inima obosite de trecerea anilor;
· respectă,
pe perioada deplasării spre ţiitoare, mersul în şir indian şi legea tăcerii; de
asemenea, nu face zgomot şi nu te mişca inutil în ţiitoare, nu fuma şi
abţine-te de la orice gest care ar putea speria vânatul, afectând şansele şi
deranjând astfel vânătorii învecinaţi;
· oferă la
aşezarea în ţiitori, cu tot tactul necesar, cele mai apropiate locuri, la care
se ajunge cel mai uşor, vânătorilor în vârstă, celor bolnavi sau celor cu alte
afecţiuni care le îngreunează deplasarea;
· poartă
întotdeauna arma de vânătoare ca şi cum ar fi încărcată, deoarece nici o
senzaţie nu poate fi mai şocantă pentru un camarad decât o armă cu ţeava
îndreptată în direcţia lui; cu atât mai puţin pot fi trecute cu vederea glumele
de prost gust făcute cu arma îndreptată spre om;
· ocupă
locul în ţiitoare conform numărului tras la sorţi sau la indicaţia
organizatorului, după caz, şi mulţumeşte-i acestuia pentru locul oferit chiar
dacă locul nu-ţi inspiră încredere; aşadar, trebuie să fii întotdeauna
disciplinat şi politicos cu organizatorul vânătorii, pentru a te bucura de un
tratament similar din partea acestuia;
· respectă, cu sfinţenie, regula din bătrâni conform căreia
vânatul mic aparţine vânătorului care a tras ultimul foc, bineînţeles dacă
animalul mai fugea încă, nu este cazul vânatului care se zbate pe loc sau se
mai târăşte fără posibilitate de a se mai ascunde; vânatul mare aparţine însă
vânătorului care a tras primul foc mortal, în urma căruia ar fi fost, cu
certitudine, recuperat; nu este cazul vânatului uşor rănit, care prin
deplasarea la mare distanţă s-ar pierde;
· oferă
vecinului vânatul mic la care aţi tras concomitent, dacă acest vânat a fost mai
aproape de vecin; elegant este, în astfel de situaţii, să adresezi şi scuze
vecinului pentru faptul de a te fi grăbit; când situaţia este inversă dar
vecinul nu cunoaşte regula, când este începător sau când insistă că este
singurul care a lovit vânatul, trebuie, de asemenea, să îl oferi cu resemnare
pentru a se evita discuţii penibile; mulţumirea ta nu trebuie să conste în
numărul mare de piese doborâte, ci în modul în care le-ai dobândit şi în
purtarea ta;
· arată-te
îndatoritor faţă de vecini, oferindu-le ajutor la căutarea vânatului căzut în
desişuri sau rănit, dar să-i ajuţi efectiv numai dacă aceştia încuviinţează să
o faci;
· arată-te
îndatoritor faţă de camarazi, oferindu-le sub formă de împrumut cartuşe, atunci
când aceştia nu mai au; oferă-le orice sprijin în situaţia în care aceştia au
nevoie de ajutor şi îl acceptă;
· preţuieşte
ajutorul câinilor de vânătoare ai camarazilor şi abţină-te de la comentarii,
mai ales nedrepte, pe seama acestora; nu da semne de vizibilă nerăbdare şi nu
comite greşeala de a propune abandonarea câinilor pierduţi sau a celor care
întârzie să se reîntoarcă din teren; hotărârea trebuie să aparţină stăpânilor
acestora, care au la rândul lor obligaţia morală să se gândească la camarazii
lor şi la restul programului de vânătoare;
· consideră paznicul de vânătoare, chiar dacă acesta este
remunerat să presteze un anumit serviciu în slujba vânătorilor, ca pe oricare
altul dintre camarazi în ziua de vânătoare; numai retribuţia nu poate răsplăti
efortul acestuia pentru sporirea şanselor de reuşită a vânătorii; o mână
întinsă în semn de mulţumire şi de apreciere constituie un gest firesc, care-l
obligă şi mai mult, pe viitor; paznicii necorespunzători sau neînţelegători
trebuie eliminaţi, nu jigniţi;
· apreciază
strădania şi efortul gonacilor, oameni cărora le datorezi în mare parte
izbânzile din ziua de vânătoare; ca şi în cazul paznicilor de vânătoare,
aceştia aşteaptă, în afara retribuţiei, un tratament uman din partea
vânătorilor; ei îşi doresc aprecierea celor pentru care trudesc, apreciere care
îi obligă pe viitor;
· nu face
glume pe seama vânătorilor cătrăniţi din cauza lipsei de noroc sau a lipsei de
formă din ziua de vânătoare; şi tachinările sunt uneori prea mult în astfel de
situaţii.
Desigur că
regulile de bună camaraderie nu se limitează la cele expuse. Gândeşte-te totuşi
cum ţi-ar place ţie să se comporte camarazii cu tine şi vei şti cu siguranţă ce
atitudine să adopţi într-o atare situaţie, completând astfel regulile omise.
1.8.
Respectă vânatul viu şi pe cel împuşcat
Oricum ar fi
vânatul, viu sau împuşcat, el trebuie să se bucure de un tratament
corespunzător unui adversar autentic. Fiindcă doar adversar, nicidecum duşman,
poate fi considerat vânatul, din moment ce lupta, de altfel inegală, este
declanşată întotdeauna din iniţiativa vânătorului, atunci când acesta porneşte
în căutarea, urmărirea şi hăituirea vânatului, cu intenţia de a-l dobândi. Se
deschide astfel posibilitatea unei lupte în care vânatul devine, fără voia sa,
adversarul vânătorului.
În această luptă, dusă cu armele fiecăruia, pe care nu vânatul a
declanşat-o, vânătorul nu riscă decât cel mult o dezamăgire trecătoare,pe când
vânatul este forţat să rişte totul, adică viaţa, bunul său cel mai de preţ. În
plus, în lupta dintre vânătorul con-temporan, dotat cu un întreg arsenal de cunoştinţe,
instru-mente de ademenit vânatul, arme de vâ-nătoare, de foarte multe ori
nejustificat de performante, go-naci şi câini pe de o parte, şi vânat, apărat
exclusiv de simţurile sale fine, instinctele de sălbă-ticiune şi mijloacele
native de apărare (fugă, zbor, gheare şi colţi), pe de altă parte, a apărut în
timp un decalaj tot mai inechitabil.
De aceea,
legiuitorul şi vânătorii conştienţi de decalajele şi inegalitatea mijloacelor
de luptă, au statuat în timp o serie întreagă de reguli scrise şi nescrise ale
vânătorii, toate în ideea de a-i acorda şi adversarului o şansă, iar
vânătorilor un palid argument de fair-play.
Prin
interzicerea şi blamarea metodelor şi mijloacelor prea facile de vânătoare,
lipsite de bărbăţie şi sportivitate, nu s-a încercat şi nu se încearcă decât
forţarea respectării normelor de etică în vânătoare.
Regulile ne-scrise referitoare la acest aspect sunt în mare parte
cunoscute. Orice vânător demn le respectă şi refuză orice act de vânătoare
contrar sportivităţii şi eticii de care am făcut vorbire. Mai există însă şi
reguli noi sau reguli neluate în seamă de nevolnici, a căror reamintire se
impune de fiecare dată când abordăm un astfel de subiect.
De la
opreliştea de a vâna în trecut dropiile pe timp cu polei, când acestea nu se
puteau ridica în zbor, până la interzicerea împuşcării urşilor la nadă, legile
nescrise ale vânătorii au evoluat continuu - din simţ cavaleresc, din bun simţ
şi din omenie - în paralel cu modernizarea mijloacelor de vânătoare. În
general, vânătorii se abţin să vâneze atunci când condiţiile naturale slăbesc
vânatul sau îi diminuează drastic şansele de supravieţuire ori în condiţii de
concentrări exagerate, care favorizează prelevări excesive şi neselective.
Exemplificativ
numai, vor fi reamintite cele mai cunoscute interdicţii de a trage:
· în
iepurii care stau pe culcuş ori în cei opriţi din fugă să prospecteze
împrejurimile;
· în fazanii care s-au oprit pe loc, fug pe jos ori stau pe
cracă;
· în
potârnichile şi în sitarii aflaţi pe sol;
· în
păsările de baltă aşezate pe apă;
· în
iepuri, în fazani şi în potârnichi de la apusul până la răsăritul soarelui ori
la pândă;
· în
căpriori, în cerbi comuni, în cerbi lopătari şi în capre negre la sărării, la
adăpători şi la hrănitori;
· în urşi
din observatoare complet închise ori la locurile de nădire, unde li se creează
reflexe condiţionate;
· în femela
mamă şi în cea conducătoare de grup (cârd, ciurdă, ciopor); mai ales în cazul
mistreţului, scroafa conducătoare şi femelele mame se impun a fi cruţate;
· în păsări
care au pui nezburători şi în pui mai înainte de a putea zbura uşor;
· în
prepeliţele şi potârnichile care atrag câinii prefăcându-se rănite, deoarece cu
certitudine sunt mame şi au pui în preajmă;
· în
mistreţii blocaţi în nămeţi, aflaţi în imposibilitatea de fugă;
· în
vânatul care, împins de foame, intră în sate ori în cel care, în caz de
inundaţii, îşi găseşte salvarea pe movile, ridicături etc.
Tot din motive
de etică, vânătorii corecţi au renunţat să mai utilizeze metodele de captură
masive şi neselective. De exemplu, ei nu trag la grămadă sau în stol, nu
exagerează nici în privinţa vânătorii în cerc şi nici a vânătorilor colective,
întrucât toate acestea sunt prea eficiente şi lasă prea puţine şanse de scăpare
vânatului, transformând vânătorul în simplu puşcaş. De asemenea, vânătorii
corecţi se abţin să tragă peste distanţele eficiente de foc, pentru a nu răni
inutil vânatul în speranţa că poate au vreo şansă să-l dobândească..
Tot etica vânătorească obligă vânătorul să-şi recupereze vânatul
împuşcat (de pe apă, din desişuri etc.) şi pe cel rănit. Vânătorului nu-i este
îngăduit să tragă în condiţii în care nu are certitudinea că poate recupera
vânatul. Gestul de a trage oricum şi de a lăsa vânatul împuşcat abandonat în teren
este considerat mai mult decât nesăbuit.
Aşa este
considerată şi abandonarea vânatului rănit, care trebuie urmărit cu
perseverenţă şi găsit pentru a i se da lovitura de graţie, curmându-i-se astfel
suferinţele cauzate de focul insuficient de atent tras. Numai că, la urmărirea
vânatului mare, sunt anumite reguli de cunoscut şi de respectat, care, într-un
anume fel, au legătură tot cu etica vânătorului. Graba de a urmări vânatul mare
rănit, imediat după focul de armă, poate avea un efect contrar celui scontat,
deoarece vânatul mare odată ridicat se duce departe, diminuând şansele
vânătorului de a-l mai găsi şi de a-i mai da lovitura de graţie.
Urmărirea
vânatului mare rănit este în general o treabă anevoioasă, care cere cunoştinţe,
răbdare şi curaj, mai ales în cazul ursului şi al mistreţului. De aceea, în
astfel de situaţii se impune a fi acceptat ajutorul paznicului de vânătoare sau
al unui camarad cu experienţă pentru a nu risca pierderea vânatului rănit şi
moartea acestuia în chinuri ori schilodirea lui pentru tot restul vieţii.
Pentru
evitarea unor astfel de situaţii neplăcute, este de preferat ca vânatul să se
ducă neatins decât să fie rănit. Ai făcut totul pentru a-l dobândi, dar n-a
fost să fie aşa. Bucură-te că sorţii i-au fost favorabili vânatului şi nu l-ai
rănit. Altădată şansa va fi probabil de partea ta.
Regulile de
etică vânătorească privesc însă şi vânatul împuşcat. Şi acesta trebuie
respectat ca un adversar corect învins, care a plătit cu viaţa înfrângerea, iar
în continuare, atunci când sorţii biruinţei revin vânătorului, vânătorul
trebuie manipulat şi onorat după tradiţiile vânătoreşti.
Câteva reguli
nescrise, referitoare la vânatul împuşcat se reamintesc, tot exemplificativ,
pentru a se cunoaşte şi respecta:
· adună
vânatul mic împuşcat lângă ţiitoare şi aranjează-l ordonat, aşezat pe partea
dreaptă, într-un loc curat, cu penele şi cu părul curăţite şi netezite, pentru
a fi strâns ulterior de cei stabiliţi de organizatori în acest scop ori
transportă-l singur la locul de adunare; nu introduce niciodată vânatul mic în
tolbă sau în rucsac, pentru a nu lăsa nici un moment bănuiala că ţi-ai dori
să-l însuşeşti, pe furiş;
· în faţa
vânatului mare căzut descoperă-te câteva clipe şi rămâi căit, cu gânduri de
preţuire şi milă; această scurtă ceremonie de cinstire, care poartă denumirea
de „priveghiul vânatului”, te onorează; numai după aceea îl poţi aşeza pe
partea dreaptă, îl poţi lua în primire şi ţi se poate oferi crenguţa de brad,
de molid, de gorun sau de arin înmuiată în sângele vânatului plantivor, pentru
a o purta la pălărie; şi numai după acest ceremonial este permisă strângerea
vânatului pentru tablou;
· nu-ţi
este admisă, sub nici un motiv, sluţirea vânatului împuşcat, prin smulgerea
părului din coamă sau a penelor din coadă mai înainte de împărţirea vânatului
din tolbă;
· nu admite
lovirea vânatului împuşcat cu bâta sau cu picioarele, şi nici adresarea de
injurii acestuia, fapte care dovedesc lipsă de înţelegere şi de bun simţ din
partea celor ce le săvârşesc;
· nu păşi
peste vânatul căzut şi consideră nevrednice de vânător fotografiile călare pe
vânat sau cu piciorul pus ostentativ pe acesta;
· nu face glume proaste pe seama vânatului împuşcat, nu-l
mutila sub nici un motiv şi nu-l fotografia în posturi hilare (cu şapca pe cap, cu pipa în gură); toate acestea sunt
considerate cel puţin necuviinţe grave la adresa vânatului;
· foloseşte vânatul împuşcat, nu-l strica
degeaba; aceasta constituie o altă problemă de etică vânătorească, vânătorul
fiind obligat să utilizeze cât mai bine posibil vânatul ucis; nu este admisă
însă vânătoarea în spirit lucrativ (profitabil economic).
1.9.
Respectă obiceiurile de după focul de armă
După focul de
armă vânatul rămâne sau se duce, teafăr ori rănit. Alte variante nu sunt.
Bineînţeles că vânătorii îşi doresc, fără excepţie, o lovitură
eficientă şi clară. Când este să fie aşa, vânatul cade în foc sau la mică
distanţă, vânătorului rămânându-i obligaţia de a-l strânge lângă stand.în cazul
vânatului mic, ori de a-l lua în posesie, în cazul vânatului mare.
Luarea în
posesie a vânatului mare
se face prin aşezarea acestuia pe partea dreaptă şi marcarea lui cu tubul
cartuşului tras.
Când este
vorba de vânat mare copitat, luarea în posesie se face tradiţional prin
culcarea acestuia pe partea dreaptă şi marcarea posesiei lui printr-o crenguţă
ruptă de brad, molid, stejar sau anin, aşezate deasupra omoplatului vânatului
dobândit. Dacă este vorba de mascul, crenguţa se aşază cu baza (partea ruptă)
spre cap, iar dacă este vorba de femelă crenguţa se aşază invers cu vârful în
această direcţie. Mai înainte de luare în posesie, vânătorul se descoperă în
faţa vânatului şi rămâne într-un scurt priveghi al vânatului dobândit.
După luarea în
posesie a vânatului mare plantivor, vânătorul îi aşază în gură „ultima
îmbucătură”, constând dintr-o ramură sau mai multe cu frunze verzi. Atenţie
că acest obicei se practică exclusiv pentru masculi!
Însoţitorul
vânătorului, paznicul de vânătoare ori organizatorul vânătorii va oferi în
continuare vânătorului o ramură din speciile forestiere arătate, pe care o unge
în prealabil de sângele vânatului împuşcat. Crenguţa se oferă cu mâna stângă pe
propria pălărie ori pe lama cuţitului, niciodată cu mână goală. Odată cu
oferirea crenguţei felicită vânătorul, iar acesta primeşte crenguţa şi
mulţumeşte însoţitorului său. Apoi aşază crenguţa la pălărie, semn vizibil că a
avut noroc în ziua respectivă de vânătoare.
Dacă vânatul
pleacă rănit, lucrurile se complică.
Vânătorul va
marca pentru început două locuri: locul din care a tras, cu o crenguţă parţial
curăţată înfiptă vertical, şi locul în care a fost vânatul când a tras cu o
crenguţă necurăţată, înfiptă de asemenea, vertical.
Lângă crenguţa necurăţată înfiptă vertical se mai aşază două sau
trei crenguţe după caz, prin care se dau informaţii despre sexul exemplarului
şi direcţia în care a plecat.
Astfel:
· dacă s-a
rănit un mascul, la baza crenguţei înfipte vertical se aşază încă o crenguţă
orientată cu partea ruptă (baza) spre direcţia în care a plecat vânatul şi încă
o crenguţă mai mică, orientată perpendicular pe aceasta, la capătul opus (la
vârful crenguţei);
· dacă s-a tras într-o femelă, atunci crenguţa
care se aşază la baza celei înfipte vertical se orientează cu vârful pe
direcţia în care a plecat vânatul, iar crenguţa mai mică se aşază perpendicular
pe aceasta;
· dacă direcţia în care a fugit vânatul nu se
cunoaşte, atunci la unul din capetele crenguţei, în funcţie de sex, se aşază
două crenguţe mici cu vârfurile în sensuri diferite.
La urmărirea
vânatului mare rănit se mai folosesc şi alte semne:
· două
crenguţe încrucişate, semn că cei care vin din spate trebuie să se oprească şi
să aştepte;
· două crenguţe încrucişate parţial curăţate,
semn că urmărirea poate continua;
· o crenguţă curăţată făcută cerc, agăţată la
loc vizibil, în semn de atenţionare (alarmă).
Dacă vânatul
rănit a fost găsit mort, urmează priveghiul şi luarea în primire. Dacă nu este
mort, i se dă lovitura de graţie, apoi urmează ceremonialul descris. Există şi
o excepţie: dacă vânătorul a fost ajutat de un camarad, crenguţa care
simbolizează victoria vânătorului se rupe în două şi se poartă de fiecare
dintre cele două persoane la pălărie. Aşa se procedează uneori şi atunci când
vânatul ar fi fost pierdut fără focul de armă al vecinului.
Tabloul de vânătoare constă în aşezarea vânatului, la sfârşitul zilei de
vânătoare, pe partea dreaptă, în linii succesive, după un anumit tipic.
La vânătorile de vânat mic, pe primul rând se aşază vulpile, apoi
celelalte specii prădătoare (pisici, jderi, dihori etc.), întotdeauna de la
dreapta spre stânga, cu coada potrivită perpendicular pe corpul animalului (în
unghi drept). În rândul doi se aşază iepurii, iar în rândul trei fazanii,
separat cocoşii şi separat făzăniţele În rândul patru se aşază potârnichile,
sitarii şi alt vânat cu pene, dacă sunt mai multe asemenea exemplare. Dacă nu
sunt, acestea se aşază în prelungirea fazanilor. De la dreapta spre stânga, tot
la a zecea piesă se scoate mai în faţă.
Când totul
este gata, vânătorii se aşază în faţa vânatului, puţin în spatele
organizatorului, cu vedere spre vânat, iar gonacii în spatele vânatului,
împreună cu personalul de teren angajat pentru paza, ocrotirea şi îngrijirea
vânatului.
La vânătorile
mixte, desfăşurate la goană, vânatul împuşcat se aşază într-o ordine puţin
diferită. În primul rând se aşază mistreţii, în ordinea descrescândă a mărimii
acestora, de la dreapta spre stânga, indiferent de sex. În rândul doi se aşază
vânatul prădător, în ordinea: lup, râs, vulpe, pisică sălbatică etc.
La vânătorile
la care se împuşcă atât vânat mare, cât şi vânat mic, vânatul se aşază pe
rânduri astfel:
· în primul
rând se aşază mistreţii;
· în rândul
doi se aşază prădătorii, de la dreapta la stânga, în ordinea amintită;
· în rândul
trei se aşază iepurii;
· în rândul
patru se aşază fazanii şi alte păsări.
De reţinut că
niciodată nu se aşază vânatul plantivor cu cel prădător pe acelaşi rând,
niciodată piesele din tablou nu trebuie să se atingă între ele şi în nici un
caz nu este admisă păşirea peste vânat, nici chiar atunci când se aşază vânatul
în tablou. De aceea, rândurile vor fi distanţate la cca. 0,5 – 0,8 m distanţă
unele de altele.
Nu este admisă
nici călărirea vânatului şi nici punerea piciorului ostentativ pe acesta,
considerându-se grave necuviinţe. Cu atât mai puţin se poate accepta
fotografierea vânătorului în astfel de poziţii.
Împărţirea
vânatului se face de
regulă din tabloul de vânătoare. Vânătorii sunt aşezaţi în faţa acestui tablou
iar gonacii şi personalul în spate, păstrând împreună un moment de reculeger.
Apoi organizatorul vânătorii, după câteva sunete de corn prin care
marchează sfârşitul vânătorii, adresează cuvinte de mulţumire şi apreciere
participanţilor – vânători, paznici de vânătoare şi gonaci - face unele
observaţii utile pentru viitor şi procedează la împărţirea vânatului.
Regulile sunt
suficient de bine statornicite şi în această privinţă.
· trofeele,
mai exact coarnele, colţii şi blănurile, aparţin vânătorului care a dobândit
vânatul;
· vânatul mic
în blană sau carnea vânatului mare se împarte, în mod egal, tuturor vânătorilor
participanţi la vânătoare.
Regula
împărţirii vânatului mic sau a părţii care se cuvine din vânatul mare tranşat
se stabileşte de organizator sau prin tragere la sorţi, după cum se cade de
acord.
De obicei,
organizatorul îmbie pe rând - într-o ordine care favorizează invitaţii,
bătrânii, pe cei mai buni dintre camarazi sau pe alţii - să-şi ia fiecare
vânatul sau partea sa de vânat. Încercarea de alegere a vânatului sau de
cântărire a părţii de vânat care i se cuvine, precum şi alte asemenea gesturi
ce dovedesc lăcomie, nu sunt de acceptat. Regula nescrisă obligă fiecare
vânător să primească ceea ce a tras la sorţi sau ceea ce i se oferă, nu ceea ce
a împuşcat, fiind obligat de buna cuviinţă să-i mulţumească organizatorului,
chiar dacă în sinea sa este nemulţumit. Excepţie se poate face doar în cazurile
speciale, când este vorba de primul vânat şi se pune problema naturalizării
piesei ori în alte asemenea cazuri, dar aceasta numai cu încuviinţarea prealabilă
a organizatorului.
Eviscerarea vânatului rămas pentru valorificare, înainte sau după
organizarea tabloului de vânătoare, trebuie făcută cu decenţa necesară, după
ritualul unei operaţii care necesită cunoştinţe şi îndemânare. Nimic nu poate
umbri mai mult frumuseţea unei zile de vânătoare decât măcelărirea inutilă a
vânatului sau expunerea fetuşilor la vedere ori aruncarea acestora la câini.
Urmează, în
final, masa vânătorească.
Botezul
vânătorului este un
ritual care marchează intrarea vânătorului începător în categoria vânătorilor
recunoscuţi. Se practică pentru fiecare specie principală de vânat, până la
capră neagră. După ce vânătorul a fost botezat ca vânător de capre negre, nu
mai poate fi botezat la nici o altă specie.
Indiferent de
diversele puncte de vedere, botezul vânătorului se face cu nuiaua şi niciodată
foarte blând, pentru ca momentul să nu fie uitat. Cu acest prilej este bine să
se amintească proaspătului vânător că „focul greşit doare cu mult mai tare
decât nuiaua primită, motiv pentru care decât să tragă prost, mai bine să se
lase de vânătoare”.
I se mai pot
reaminti, cu acest prilej, şi câteva amănunte plăcute sau mai puţin plăcute din
viaţa sa de proaspăt vânător, apoi în numele zeiţei Diana este botezat prin 3
lovituri consecutive, la spate, cu o nuia subţire.
Naşul este
ales de vânător, nu desemnat, dintre vânătorii cei mai destoinici, obligatoriu
botezat la specia de vânat pentru care este botezat noul vânător. De obicei,
atunci când se dau loviturile cu nuiaua, se trag şi focuri de armă în sus.
1.10.
Cinsteşte vânătoarea şi ziua vânătorului
Cu tabloul de
vânătoare şi împărţirea vânatului din tablou ziua de vânătoare se apropie de
sfârşit. Doar masa vânătorească mai poate prelungi plăcerea vânătorii.
Fie că este vorba despre o masă organizată la o cabană, canton sau
un local specific, fie că vânătorii pun în comun, în jurul unui foc aţâţat
ad-hoc, merindele aduse în tolbă de acasă, masa vânătorească se transformă
într-un moment de destindere, de relaxare şi de voie bună, propice comunicării
deschise şi împrietenirii trainice.
Pentru unii
dintre participanţii la vânătoare, acesta pare să fie momentul cel mai plăcut
şi motivul principal al prezenţei lor în teren. Pentru alţii, motivul prezenţei
în teren îl poate constitui refugierea în natură, plimbarea în aer curat sau
pur şi simplu dorinţa de a vâna.
Oricare ar fi
motivul participării la vânătoare, prezenţa la masa vânătorească comună se
constituie într-un fel de obligaţie, devenită tradiţie în timp.
Niciodată nu au fost agreaţi vânătorii care s-au grăbit să-şi ia
vânatul repartizat şi să se retragă în sânul familiei. Nici cei care s-au
retras să îşi consume izolaţi ceea ce şi-au adus în tolbă. Cu atât mai puţin
cei care şi-au făcut un obicei din a pofti la merindele altora, fără să le pună
în comun şi pe ale lor.
Butelcuţele
trecute din mână în mână au partea lor de contribuţie la înveselirea climatului
şi dezlegarea limbilor.
Numai că şi în
cazul unor astfel de mese vânătoreşti trebuie păstrată măsura, fiindcă:
· limbuţia
nu este o podoabă a vânătorului, după cum nu sunt agreate nici glumele
grosolane şi obscene; doar limbajul specific şi glumele bune sunt sarea şi
piperul unei atmosfere vânătoreşti plăcute;
· nici
lăudăroşenia şi nici minciuna nu se potrivesc unui vânător corect; cu timpul,
nimeni nu va mai crede un vânător mincinos, nici chiar atunci când va susţine
adevăruri;
· păcălelile
prieteneşti, făcute fără răutate, sunt binevenite în societatea vânătorească;
nu şi tachinările exagerate sau glumele tendenţioase;
· înjurăturile,
semn de fire dură, se impun a fi eliminate din limbajul vânătoresc;
· invidia,
care este un mare păcat, se impune a fi şi ea uitată ca atitudine la vânătoare,
deoarece face rău tuturor şi mai ales invidiosului.
Ca în orice
colectivitate, vânătorii trebuie să aibă răbdare să şi asculte, nu numai să
vorbească. Aşa pot contribui, în mai mare măsură, la o atmosferă prietenească
şi astfel se vor face plăcuţi ei înşişi.
Atât la organizarea mesei, cât şi la curăţarea locului acesteia de
resturile rămase, trebuie să contribuie toţi participanţii. Este considerat un
afront pentru natură lăsarea locului, unde s-a servit masa, murdărit de
resturile rămase de la ospăţ. La fel trebuie considerat şi gestul lăsării
cartuşelor trase în ţiitoare. Fără îndoială, că în afara regulilor vânătoreşti
prezentate, există multe alte obiceiuri care se impun a fi cunoscute şi
respectate. Sunt obiceiuri tradiţionale care fac parte, într-un anume fel, din
patrimoniul culturii cinegetice autohtone, faţă de care există permanenta
noastră obligaţie morală de a o îmbogăţi.
Ziua
vânătorului este,
deocamdată, pentru vânătorii din România doar un început. Acest început se
încearcă a fi statuat printr-un act juridic cu putere de lege. În acest sens a
fost propusă ziua de 20 septembrie, înscrisă în calendarul ortodox ca zi a
Sfântului Eustaţiu. Propunerea a avut în vedere legenda conform căreia Eustaţiu
Plachia, pe când urmărea un cerb, a văzut între coarnele acestuia, după ce l-a
strâmtorat pe o stâncă, o cruce luminată de o aureolă cerească pe care
strălucea Mântuitorul răstignit şi a auzit un glas divin întrebându-l: Plachia
de ce mă goneşti? Surprins şi speriat, vânătorul a îngenuncheat şi s-a rugat:
Doamne, învaţă-mă ce să fac. Răspunsul a fost următorul: Lasă-i viaţa acestui
animal, du-te caută un preot şi te botează. Urmând îndemnul Mântuitorului,
Eustaţiu a rămas o pildă de neuitat până în zilele noastre.
Legenda rămâne
doar legendă, dar şi motiv pentru stabilirea datei „Zilei vânătorului” în 20
septembrie.
Desigur că
intenţia de a statua şi în România această zi depinde de sensibilitatea
parlamentarilor faţă de patrimoniul nostru cultural-cinegetic şi faţă de
patrimoniul nostru cultural în general.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu