Vanatoarea sa practicat din timpuri stravechi,A trecut de mult vremea cand omul vana ca sa aiba ce manca Nu mi-am dorit sa fie o insiruire seaca de animale ucise in anume imprejurari, cu anumiti oameni intr-un anume loc si moment. Am vrut sa adun momente speciale, de care sa ma bucur ,daca noi toti, care promovam vanatoarea etica, vanatoarea adevarata, dam un exemplu personal dupa experienta fiecaruia din care sa invatam unul de la altul.
marți, 14 februarie 2012
SPECII DE VANAT
SPECII DE VANAT
Fazanul - Phasianus
colehicus
Originar din fauna Asiei,
fazanul a fost adus in Europa de greci si romani. Mai multe subspecii eliberate
in terenurile de vanatoare s-au incrucisat si a rezultat fazanul ce s-a adaptat
conditiilor de viata din Romania. Aici poate fi gasit in densitati mai mari la
altitudini cuprinse intre 0 si 300m, unde trupurile de padure sunt relativ mici
sau unde sunt tufarisuri si stufarisuri.
Apa si accesibilitatea
hranei sunt factori ce ii imbunatatesc conditiile de viata. Lipsa perioadelor
lungi cu acoperire de zapada fac ca terenurile de vanatoare din sudul si vestul
tarii sa fie cele mai bune pentru aceasta specie. Tot aici fazanul se
inmulteste in mod natural.
Perioada de vânatoare este
cuprinsa intre 1 octombrie si 28 februarie. Metoda de vânatoare cea mai
folosita este "la goana", unde gonasii sunt desi si bataile scurte. O
alta metoda este vânatoarea cu câini, "la sarite", care poate oferi
prin frumusetea ei clipe de neuitat.
Fazanul este cea mai
importanta pasare din avifauna noastra cinegetica,prin raspandirea ei si
crestarea numerica.
Masculul are o coada lunga
bifurcata, iar penajul auriu cu pene pestrite alb cu negru, sau galben cu
cenusiu. Capul este albastrui cu reflexe verzui. Femela are penajul de culori
mai spalacite de nuante galben cu cenusiu. Fazanul provine din Asia Centrala si
regiunea de sud din Caucaz. In prezent se cunosc ca. 30 de rase, toate fiind
pasari active ziua, traind pe campuri cu terenuri cultivate, unde consuma de
obicei o hrana de natura vegetala, iar noaptea se retrag in padure dormind in
arbori. Este o pasare poligama (un cocos avand 5 -6 gaini), sedentara, care nu
migreaza iarna ci numai in cautare de hrana. Femela depune in cuib 8 - 15 oua
verzui sau brune pe care le cloceste din aprilie pana in iunie timp de 24 de
zile pe un sol cu ierburi. Pentru a mentine constant efectivul de pasari exista
in prezent crescatorii de fazani, puii eclozionand in incubatoare.
Apa si accesibilitatea
hranei sunt factori ce ii imbunatatesc conditiile de viata. Lipsa perioadelor
lungi cu zapada fac ca terenurile de vanatoare din sudul si din vestul tarii sa
fie cele mai bune pentru aceasta specie. Tot aici fazanul se inmulteste in mod
natural. Sezonul de vanatoare este cuprins intre 1 octombrie si 28 februarie.
Metoda de vanatoare cea
mai folosita este "la goana" - gonacii sunt desi si bataile scurte. 0
alta metoda este vanatoarea cu caini, "la sarite", care poate oferi
prin frumusetea ei clipe de neuitat.
Trofeul la faza il
reprezinta penele frumoase;adeseori este retinut ca trofeu si neutralizat
intreg fazanul.
Gâstele si ratele
salbatice - Anseriformes
Speciile de gâste si rate
din fauna României sunt specii sedentare, oaspeti de vara sau oaspeti de iarna.
Balti, lacuri si râuri sunt biotopul lor natural, unde in functie de specie se
pot concentra pâna la zeci de mii de exemplare. Gâsca de vara, gârlita, gârlita
mica si gâsca de semanatura sunt dintre gâste, principalele specii de interes
cinegetic. Dintre rate, rata mare domina tablourile vânatoresti, urmata de
sarsela si rata mica.
Perioada de vânatoare este
cuprinsa intre 15 august si 28 februarie pentru gâste si rata mare si se prelungeste
pâna la 15 martie pentru sarsele si rate mici. Metodele de vânatoare sunt
diferite si specifice locului. Cele mai folosite sunt pentru gâste pânda pe
balta, când gastele pleaca sau se intorc de la câmp, pânda pe câmp pe directia
locului de hranire, atunci când se stie partea in care se deplaseaza gâstele la
culturile agricole si pânda pe lan atunci când se stiu locurile de hranire si
sunt posibilitati de adapost. Pentru rate, apropiatul cu câine aportor, acolo
unde terenul permite deplasarea pe apa, pe mal sau din barca si pânda la
locurile de pasaj sunt metodele cele mai folosite.
Alte specii de pasari de
balta abundente in apele României sunt: lisitele (Fulica atra), gainusa de
balta (Gallinula chloropus) si cormoranii mari (Phalacrocorax carbo). Ele pot
fi vânate prin apropiat, de pe mal sau din barca in perioada 15 august - 15
martie.
Prepelita - Coturnix
coturnix
Prepelita ofera placerea
primelor vânatori ale sezonului. In arsita sfârsitului de vara, traditionalele
conace de dimineata, cu odihna de la prânz si popasul dupa conacul de seara vor
fi savurate de iubitorii vânatorii.
Perioada de vânatoare este
intre 15 august si 15 noiembrie. Vânatoarea cea mai frumoasa si cu cele mai
bune rezultate este cea cu câine pontator.
OUALE DE PREPELITA UN
REMEDIU PUTERNIC
Ani de zile, marile laboratoare de
cercetare ale lumii, in special din Japonia, Franta, Anglia, Rusia, SUA, au
studiat calitatile miraculoase ale carnii si oualor de prepelita, precum si
efectele miraculoase pe care acestea le au asupra sanatatii oamenilor.
Prepelitele au inceput sa fie domesticite
in Europa, apoi in Coreea, China si Japonia, inca din anii 1300. Crescatorii
japonezi le construiau colivii din lemn de santal si mahon, incrustat cu aur,
argint, fildes si pietre pretioase. Si tot japonezii au fost cei care au
inceput sa trateze diferite boli prin cure de carne si oua de prepelita.
Vechii egipteni isi conservau vitalitatea
consumand carne si oua de prepelita, servite la banchete importante si
considerate delicatese. In Romania, cresterea prepelitelor a inceput mai de curand,
iar calitatile curative incredibile ale produselor lor nu sunt inca bine
cunoscute si recunoscute. Dar ouale acestor pasari si-au dovedit actiunea
benefica in peste 50 de afectiuni.
Efectele lor se datoreaza calitatii
superioare a proteinei existente in ou, absentei colesterolului (este singurul
ou dietetic), concentratiei deosebite de vitamine si de minerale. Minunea
numita "ou de prepelita" a fost descoperita in 1967, de catre
francezul J.Troffer.
Concluziile cercetarilor sunt senzationale.
Oul de prepelita are de 6 ori mai multa vitamina B1 decat oul de gaina, de 15
ori mai multa vitamina B2, completate cu vitamina A, complex B, D3, E, C.
Contine de 5 ori mai mult fosfor, de 8 ori mai mult fier, iar ca microelemente
contine potasiu, zinc, calciu, sulf. La 100 de grame, contine 700 kcal, 12%
proteine, 14% grasimi, 0,5% glucide, 0,9% minerale, fiind un adevarat laborator
chimic.
Terapeutii recomanda ca aceste cure sa se
tina de trei ori pe an, cu pauza de 21 de zile intre ele, pentru ca nu au nici
un fel de contraindicatii; ouale trebuie consumate obligatoriu proaspete, de
preferat embrionate (calcate de mascul), cele neembrionate folosindu-se doar
pentru consumul normal. Se pastreaza in frigider, la 4-7 grade, in lada de
fructe. Atentie: expira dupa o luna!
In timpul tratamentului, se consuma in
primele 2 zile – 3 oua, a 3-a zi – 4 oua, a 4-a zi – 5 oua, si mai departe câte
5, pana la sfarsitul curei (250 oua pentru adulti si 150 pentru copii). Ouale
se consuma pe stomacul gol, dimineata, dupa care 5 ore nu se mananca nimic sau,
daca nu este posibil, dupa 3 ore se poate consuma putina hrana rece,
neancalzita. Pe durata tratamentului este interzis consumul de cafea, de tutun,
sau orice bautura bazata pe substante chimice. Alcoolul taie jumatate din
proprietatile oului! Fumul a numai doua tigari ii distruge in special vitamina
C!
Porumbeii - Columba sp.
Porumbeii
gulerati sau de scorbura, turturelele si gugustiucii sunt speciile deosebit de
bine reprezentate in România. Pânda in lanul copt sau la pasaj pot oferi
partide placute de vânatoare, atât cantitativ, cât si calitativ.
Perioada de vânatoare este
cuprinsa intre 1 august si 31 martie.
Potârnichia - Perdix
perdix
Reducerea substantiala a
folosirii substantelor chimice in agricultura si reaparitia haturilor si
tufarisurilor, ca urmare a procesului de restituire a proprietatilor, a recreat
conditiile de refacere a populatiei de potârnichii. Populatii puternice s-au
dezvoltat in zona de câmpie si de dealuri, unde zapada nu este atât de mare ca
sa impiedice accesul la hrana..
Perioada de vânatoare este
cuprinsa intre 15 octombrie si 31 decembrie. Metoda de vânatoare cea mai
folosita este "la sarite" cu câini.
Potârnichea are lungimea
totala a corpului de 310-330 mm, lungimea aripii de 148-162mm, lungimea cozii
de 80-95mm,anvergura de 510-535mm. Greutatea variaza dupa anotimpuri, toamna
350-400g scazând sensibil iarna.
Culoarea generala a
penajului este cenusie, iar culoarea roscata a capului si gusei se gaseste la
ambele sexe. Masculul prezinta pe abdomen pene de culoare brun-castanie asezate
in forma unei potcoave. Aceasta potcoava exista si la femele, mai putin
pronuntata. La majoritatea femelelor, exista deasupra ochiului sau pe crestetul
capului o pata deschisa, care la mascul lipseste, acesta având capul de culoare
roscata.
Potârnichea este foarte
fidela locului de trai, fiecare stol având un câmp de miscare limitat (500m),
zona care creste la 1-2 km numai iarna.
Cuibul pentru clocit îl
face pe sol, intr-o adâncitura naturala si adapostita, larga de 12-15cm si
adânca de 5-8cm, pe care o captuseste cu iarba uscata si fulgi. Ouatul are loc
in aprilie, intr-un cuib putându-se gasi 10-15 oua, uneori chiar mai multe.
Ouale sunt mici, lungi de circa 3,5cm, de culoarea smântânii mergând pana la
tonuri de brun-deschis, uneori si cu nuante rosii. Durata incubatiei este de
24-25 zile si începe imediat dupa terminarea pontei.
Puii parasesc cuibul
imediat ce se usuca si se
Dusmanii principali sunt
ciorile, cotofenele, dihorii, câinii si pisicile hoinare, ulii etc.
Sitarul - Scolopax rusticola
Pasare migratoare de
pasaj, sitarul prefera padurile tinere cu sol umed sau reavan, zavoaiele sau
tufarisurile cu o stare de umiditate a solului care sa ii permita cautarea
hranei. Pasajul incepe de obicei in luna martie, când sitarii se duc spre
locurile de cuibarit din nordul Europei. O mica parte ramâne sa cuibareasca in
Carpati. Toamna pasajul are loc in sens invers, iar când iernile sunt blânde si
solul nu ingheata, unele pasari ramân sa ierneze in partile sudice ale tarii.
Perioada de vânatoare este
intre 1 septembrie si 30 aprilie, iar metodele de vânatoare folosite sunt pânda
de seara, "la sarite" si goana.
Vulpea
In Câmpia Româna sau in
Dobrogea, in dealurile subcarpatice sau in platoul Bucegilor, iarna pe zapada
poti lesne observa urma pârtie a vulpii. Oriunde isi poate sapa o vizuina sau
poate gasi una gata facuta, acolo unde este un pic de liniste si ceva
rozatoare, se gaseste si sireata vulpe. Perioada de vânatoare pentru vulpe este
cuprinsa intre 15 septembrie si 31 martie, iar metodele practicate sunt: goana,
vânatoarea la vizuina, pânda la nada si vanatoarea cu chematoare. In România,
vulpile se claseaza pe locul doi dupa iepure, in rândul mamiferelor recoltate
pe fondurile de vânatoare.
Multe din trofeele
valoroase de vulpe au fost pierdute prin desconsiderarea craniului acestei
specii. Acum ele au inceput sa fie apreciate si rezultatele nu au asteptat prea
mult sa apara. Vârful de serie al trofeelor românesti este reprezentat de un
craniu de 25,30 puncte .
Colonizări şi populări cu vânat
Colonizări şi populări
cu vânat
Consecvenţi principiului
utilizării terenului la capacitate, inclusiv din punct de vedere cinegetic, în
România s-au practicat, începând încă din secolul XV, populări cu anumite
specii de vânat. Scopurile urmărite pot fi sintetizate după cum urmează:
# pentru întemeierea unor
populaţii de vânat autohton, acolo unde acesta a dispărut cu mulţi ani în urmă;
# pentru împrospătări de
sânge;
# pentru sporirea
productivităţii unor terenuri, în scopul exploatării lor mai intense din punct
de vedere vânătoresc.
Toate aceste populări au
fost justificate la vremea lor, fiindcă au răspuns unor interese recreativ-sportive,
economice sau pur şi simplu ştiinţifice. Sunt încă justificate şi acum, dar
numai atunci când este vorba de populări cu specii care au existat, deoarece în
genere aceste specii nu afectează echilibrul natural. Cu totul altfel se pune
problema aclimatizării unor specii străine, faţă de care se manifestă în
prezent reticenţă tocmai din astfel de considerente.
Legea naţională în
domeniul cinegetic, adaptată convenţiilor internaţionale în materie, impune în
cazul speciilor alohtone un studiu prealabil amănunţit privind posibilul impact
de mediu şi aprobarea acestuia de către Autoritatea publică centrală în
domeniu, mai înainte de demararea acţiunii de colonizare.
Trecând peste populările
de mai mică anvergură întreprinse încă din secolul XV cu fazani şi din secolul
XVI cu cerbi comuni, peste studiile prealabile necesare eventualelor populări,
peste necesitatea pregătirii terenului în vederea colonizării prin combaterea
dăunătorilor naturali şi ajutarea cu hrană a nucleului colonizat, peste
monitorizarea evoluţiei acestui nucleu şi peste selecţia care se impune la
început, vom aborda concis principalele populări/colonizări efectuate în
România şi rezultatul acestora.Populările cu fazani
Primele colonizări despre
care au rămas mărturii scrise datează din anul 1475, localizate în vestul
ţării. Este posibil ca astfel de colonizări să fi fost chiar mai vechi. În
sudul ţării nu s-au practicat însă decât după anul 1900.
Din acele vremuri, fazanul
s-a colonizat cu intermitenţe până în zilele noastre, în multe staţiuni
considerate propice speciei.
Încă din perioada
interbelică şi mai ales după 1950, practica a luat un avânt neaşteptat deoarece
specia, folositoare agriculturii, s-a dovedit extrem de atractivă pentru
vânători. În plus, pare să fi contribuit esenţial la protecţia altor specii de
vânat, prin atragerea preocupărilor vânătoreşti asupra acesteia.
O dată cu creşterea, an de
an, a cifrei colonizărilor, s-au dezvoltat şi modernizat crescătoriile
destinate înmulţirii speciei şi, totodată, a crescut exportul de fazani,
apreciaţi în străinătate pentru calităţile lor de foarte buni zburători.
Această situaţie s-a menţinut până de curând, când din cauza scumpirii
furajelor şi scăderii interesului pentru importul fazanilor din România,
activitatea de creştere şi de populare a fazanilor a intrat într-o uşoară
recesiune.
S-a putut constata în
schimb că populaţiile din libertate, îndeosebi cele localizate în staţiuni
favorabile, au prosperat şi au devenit autopropagative, fără a mai necesita din
partea omului decât o uşoară ocrotire şi îngrijire în timpul iernii. Esenţială
pare să fie protecţia făzăniţelor şi ajutorarea fazanilor din libertate cu
hrană complementară în perioada critică, cu zăpadă din abundenţă.
Din contră, populările cu
pui de fazani proveniţi din părinţi ţinuţi de multe generaţii în crescătorii
pare să devitalizeze, prin încrucişare, populaţiile viguroase din libertate.
Asupra acestui aspect, ca
de altfel şi asupra experienţei altor ţări în privinţa unor astfel de populări
cu vânat din crescătorii, în cantităţi exagerate pentru a se asigura succesul
acţiunilor vânătoreşti şi tablouri impresionante de vânat, va trebui să
reflectăm cu mai multă profunzime în viitor, în interesul vânatului şi al
perenităţii vânătoarei.
Au fost demarate înainte
de 1960, ca urmare a dispariţiei speciei din Câmpia Română şi împuţinării
acesteia în alte zone, după cel de-al doilea război mondial.
Populările s-au efectuat
cu iezi capturaţi din libertate, crescuţi temporar pe lângă gospodăriile
paznicilor de vânătoare şi ale vânătorilor din mediul rural.
Exemplarele populate şi
urmaşii acestora au ocupat repede pădurile din zonele de joasă altitudine, din
Lunca şi chiar din Delta Dunării, unind nucleele instalate cu populaţiile din
libertate. Ulterior s-au adaptat şi vieţuirii exclusiv în terenurile agricole
şi, greu de explicat, lipsei de apă din zonele foarte afectate de secetă.
Rezultatul amestecului de
sânge, al exemplarelor de provenienţă foarte diferită, a condus la întemeierea
unor populaţii deosebit de viguroase, inclusiv din punct de vedere al valorii
trofeelor. Recordul naţional al României, de peste 211 puncte provine dintr-o
astfel de zonă situată în sudul ţării.
Deşi nu erau necesare
decât măsuri de ocrotire şi îngrijire a speciei, au fost totuşi practicate în
unele terenuri în care efectivele se reduseseră exagerat, din cauza prădării,
bolilor şi/sau braconajului.
Eficienţa unor astfel de
populări este dificil de apreciat.
Un lucru este însă cert:
după 1990 efectivele de iepuri au prosperat vizibil, chiar în condiţiile unei
prădări mai accentuate. Meritul pare să revină îmbunătăţirii condiţiilor de
mediu, ca urmare a reconsiderării concepţiei de folosire intensivă a
terenurilor cu destinaţie agricolă. Lăsarea terenului pârloagă şi extinderea
culturilor cu plante industriale s-ar putea să influenţeze însă, în mod
negativ, dinamica preconizată.
Castorul este cea mai
recent repopulată specie, în centrul şi vestul ţării. După urmele lăsate,
popularea se poate considera deja reuşită. Nu ar fi motive să se întâmple
altfel. Rămâne de urmărit evoluţia nucleelor populate.
În legătură cu repopularea
zimbrilor, dropiilor şi cocoşilor de mesteacăn sunt doar proiecte în curs de
demarare. Toate aceste specii sunt încă semnalate în fauna ţării: zimbrii în
ţarcuri, dropia temporar în vestul ţării, venită din Ungaria, şi în Dobrogea,
trecută probabil peste Dunăre din Ucraina, iar cocoşii de mesteacăn în munţii
Maramureşului, dar şi în zona limitrofă din judeţele Suceava şi Bistriţa.
Aceste specii, scoase de
mult timp de pe lista speciilor de interes vânătoresc, vor mai rezista în
condiţiile de mediu existente acum în locul fostelor biotopuri naturale şi vor
supravieţui, probabil temporar, în efective reduse, sub atenta îngrijire a
omului.
Nu putem încheia tratarea
acestui subiect fără să reamintim autocolonizările constatate, prin expansiune
de areal, în ultimii 50 de ani.
Guguştiucul a venit
dinspre Asia, urmat fiind la scurt timp, de şacalul auriu.
Ambele specii au evoluat
spectaculos la început, ca ulterior efectivele acestora să se stabilizeze,
inclusiv prin vânătoare. Expansiunea şacalului auriu spre nord, extrem de
dăunătoare pentru vânatul mic, pare să fie limitată de prezenţa lupului. La
rândul lui, ţine la niveluri reduse efectivele de vulpi şi de pisici sălbatice
din zonele ocupate.
O altă specie semnalată
după 1950 în România a fost câinele enot, venit dinspre Ucraina în Delta şi în
Lunca Dunării, de unde şi-a extins arealul şi în zona de câmpie. Efectivele
speciei se menţin însă reduse.
Spre deosebire de aceste
trei specii bizamul a avut o dezvoltare explozivă după pătrunderea pe
teritoriul României, prin expansiune dinspre Centrul Europei. Acum, după un
număr apreciabil de ani, pare să-şi fi găsit un echilibru stabil în raport cu
fauna autohtonă. Efectivele speciei se menţin la un nivel rezonabil, chiar mai
mic decât cel la care ar putea deveni dăunătoare.
Iată, aşadar, colonizările
efectuate ori petrecute în decursul timpului în România, mult mai rezonabile şi
mai puţin deranjante pentru speciile autohtone decât în alte ţări.
Probabil că, în viitor,
schimbările climatice care se întrevăd vor antrena anumite succesiuni în fauna
autohtonă, context în care colonizările vor trebui regândite ecologic, în
întâmpinarea influenţelor naturii asupra acesteia.
Populările cu fazani
Primele colonizări despre care au rămas mărturii scrise datează din anul 1475, localizate în vestul ţării. Este posibil ca astfel de colonizări să fi fost chiar mai vechi. În sudul ţării nu s-au practicat însă decât după anul 1900.
Din acele vremuri, fazanul s-a colonizat cu intermitenţe până în zilele noastre, în multe staţiuni considerate propice speciei.
Încă din perioada interbelică şi mai ales după 1950, practica a luat un avânt neaşteptat deoarece specia, folositoare agriculturii, s-a dovedit extrem de atractivă pentru vânători. În plus, pare să fi contribuit esenţial la protecţia altor specii de vânat, prin atragerea preocupărilor vânătoreşti asupra acesteia.
O dată cu creşterea, an de an, a cifrei colonizărilor, s-au dezvoltat şi modernizat crescătoriile destinate înmulţirii speciei şi, totodată, a crescut exportul de fazani, apreciaţi în străinătate pentru calităţile lor de foarte buni zburători. Această situaţie s-a menţinut până de curând, când din cauza scumpirii furajelor şi scăderii interesului pentru importul fazanilor din România, activitatea de creştere şi de populare a fazanilor a intrat într-o uşoară recesiune.
S-a putut constata în schimb că populaţiile din libertate, îndeosebi cele localizate în staţiuni favorabile, au prosperat şi au devenit autopropagative, fără a mai necesita din partea omului decât o uşoară ocrotire şi îngrijire în timpul iernii. Esenţială pare să fie protecţia făzăniţelor şi ajutorarea fazanilor din libertate cu hrană complementară în perioada critică, cu zăpadă din abundenţă.
Din contră, populările cu pui de fazani proveniţi din părinţi ţinuţi de multe generaţii în crescătorii pare să devitalizeze, prin încrucişare, populaţiile viguroase din libertate.
Asupra acestui aspect, ca de altfel şi asupra experienţei altor ţări în privinţa unor astfel de populări cu vânat din crescătorii, în cantităţi exagerate pentru a se asigura succesul acţiunilor vânătoreşti şi tablouri impresionante de vânat, va trebui să reflectăm cu mai multă profunzime în viitor, în interesul vânatului şi al perenităţii vânătoarei.
Mistretul - placerea vanatorii
Dat fiind larga sa raspandire geografica, mistretul fiind prezent nu numai la munte sau deal ci si in parchetele de padure de la ses, in lunca si Delta Dunarii, vanatoarea la mistretul este una din cele mai importante si cautate partide de vinatoare din Romania. In regiunea de deal, de unde iepurele sau fazanul lipsesc, mistretul este principalul vinat pentru vanatorii locali. Avind o perioada de vanatoare generoasa, din august si pina in februarie, mistretul face obiectul multor tehnici de vanatoare. Astfel, deosebim:
Vanatoarea la goana la mistret
Goana este cea mai folosita tehnica in vanatoarea de mistret. Sunt citeva conditii de reusita care se impun a fii stiute de cei care organizeaza sau care participa la o goana de mistret:
Pinda clasica
Panda la mistret se face de regula, noaptea, in august - septembrie, in lanurile de porumb sau linga terenurile cultivate cu cartofi. Succesul este mai sigur daca se identifica din timpul zilei trecatoarea porcilor de la locul de odihna catre terenul agricol. In punctele des frecventate se recomanda amenajarea de observatoare inalte, plasate lateral cu 20-30 metri fata de "partia" mistretilor, pe cit posibil cu lumina lunii in spate
Metoda are neajunsul unui tir pe lumina slaba, de cele mai multe ori fiind greu de identificat piesele valoroase. Se pot comite si greseli impuscindu-se animale domestice sau, extreme de grav, oameni In ultimul rind, se raneste vanat, care pina dimineata se altereaza, neputind fii urmarit pe intuneric.
Pinda la nada
Panda la nada se face in locurile de hranire acolo unde se amenajeaza special standuri de panda. Locurile de hranire cu nada trebuie aprovizionate sistematic incepind din vara. La inceput mistretii vor frecventa aceste locuri numai pe timp de noapte, dar cu timpul, pe fondul asigurarii linistei necesare in fond, vor veni la hrana inainte de a insera.
Nu trebuie sa existe confuzia intre vanarea la locurile de hranire complementara, pe timp de iarna ( gest lispit de etica ) si aceasta vanatoare la nada. In astfel de locuri se amenajeaza de regula si observatoare inalte, iar locul este folosit numai pentru vanatoare
Pinda la rimatura
Mistretii au obiceiul de a continua ramatul seara acolo unde au ramat in dimineata precedenta. Urma proaspata de ramatura gasite in padure pe timpul zilei, ne poate aduce seara turma de mistretii drept in catarea pustii. Este in schimb nevoie de liniste si vanatul sa nu fie tulburat pe timpul zilei.
Vanatoarea pe urma
Daca ninsoarea a incetat in cursul noptii, atunci dimineata pe zapada moale, mergind in liniste, pe urma proaspata, se poate impusca mistretul in culcus. Nu se incepe mersul inainte de ora 9-10 cind mistretii s-au culcat. Este o metoda de vinatoare sportiva si foarte palpitanta. Daca se ia o urma veche ( de seara ) vinatorul umbla mult, calcind peste tot unde a umblat mistretul noaptea
Sfaturi practice
Oricare ar fii metoda de vinatoare, se ocheste in torace, in partea situate sub linia mediana longitudinala ( de-a lungul corpului ). Nu se trage din fata deoarece este dificil sa nimeresti direct in creier. Lovit in falca mistretul se duce si moare undeva, dupa citeva zile, de foame Mistretul este rezistent la focul de arma. Urmarit imediat ce este lovit, isi aduna puterile si pleaca departe. Se recomanda sa asteptam 1-2 ore dupa foc si apoi sa luam urma de singe in urmarirea piesei lovite. De asemenea se intimpla ca, atins fiind de glont, dupa ce a cazut si se zbate, sa se ridice si sa plece la kilometrii distanta, fara sa mai poata fii gasit. De aceea se recomanda sa se repete focul imediat ce mistretul s-ar ridica in picioare Mistretii impuscati se altereaza mai repede decit orice alt vinat. Toamna ajunge sa stea o singura noapte dupa impuscare, ca toata carnea sa se altereze. De aceea eviscerarea trebuie facuta rapid, apoi animalul atirnat de bot se lasa la racit. Se fac taiaturi la toate cele 4 picioare, pentru scurgerea rapida a singelui. Toracele se mentine deschis cu un bat de lemn. Cind se impusca mai multi mistreti odata atunci, la transport, nu trebuiesc pusi in caruta sau masini, unul peste altul.
Administrarea şi gestionarea fondului cinegetic
Administrarea şi
gestionarea fondului cinegetic
În decursul istoriei
cinegetice, principiile care au stat la baza administrării faunei sălbatice de
interes vânătoresc, au suferit modificări esenţiale.
Mai întâi, vânatul a fost
considerat "res nullius", fiecare vânător dobândindu-l oriunde şi
oricând, după necesităţi şi posibilităţi. Se considera, pe bună dreptate, că
vânatul, mai ales cel migrator, nu putea aparţine nici unui proprietar de
teren. Nici măcar în privinţa vânatului sedentar nu s-au putut emite astfel de
pretenţii, avându-se în vedere că şi acesta se deplasa, fără oprelişti, de pe o
proprietate pe alta.
Cu timpul, proprietarii
marilor latifundii agricole şi forestiere şi-au extins pretenţiile şi asupra
vânatului aflat temporar pe suprafeţele ce le aparţineau, acceptând sau nu,
după cum considerau de cuviinţă, pentru toate speciile de vânat sau numai
pentru unele dintre acestea, practicarea vânătorii de către alţi vânători.
Acest principiu, care s-a
impus în marea majoritate a ţărilor de pe bătrânul continent, a fost legiferat
şi în România interbelică. Vânatul aparţinea în totalitate, atât cel sedentar
cât şi cel migrator, proprietarului pe terenul căruia se găsea temporar. Cu
singurul amendament că proprietarul, dacă nu era vânător - membru al Uniunii
Generale a Vânătorilor din România - nu putea practica vânătoarea, fiind nevoit
să arendeze acest drept celor care aveau această calitate şi, implicit,
permisul de vânătoare necesar. În situaţia proprietăţilor mai mici de 100 ha,
contractul nu se încheia direct cu proprietarii, ci cu primăria, arenda transmiţându-se
bugetului local pentru a fi utilizată în lucrări de interes comunitar.
După 1947, o dată cu
promulgarea unei noi legi în materie de vânătoare, adaptată noii organizări
socio-economice a României, principiul s-a modificat. Vânatul a intrat, fără excepţie,
în proprietatea statului, deţinătorii de terenuri pierzându-şi orice drept
asupra acestuia.
Conform conţinutului
reglementărilor ce au urmat, fondul cinegetic al României a fost împărţit în
unităţi de gospodărire cinegetică, denumite fonduri de vânătoare. Administrarea
acestora s-a asigurat exclusiv prin intermediul ministerului în atribuţiile
căruia a intrat activitatea de silvicultură. Gospodărirea efectivă a fondurilor
de vânătoare a fost însă încredinţată, pe bază de contract, asociaţiilor vânătoreşti,
dar numai pe circa 2/3 din suprafaţa cinegetică a ţării. Ministerul responsabil
de activitatea de silvicultură şi-a oprit în gospodărire directă, după modelul
preluat din răsărit, cele mai reprezentative fonduri de vânătoare, denumite
Gospodării Vânătoreşti Speciale (G.V.S.). Acestea totalizau restul de aproape
1/3 din suprafaţa cinegetică a ţării.
Aşa era organizată
activitatea vânătorească şi în decembrie 1989, cu o pondere puţin mai ridicată
a fondurilor gospodărite special (37%), în dauna suprafeţei date în folosinţă
asociaţiilor vânătoreşti afiliate A.G.V.P.S. din România (63%).
Transformările
socio-economice petrecute în ţara noastră după această dată, ca şi necesitatea
alinierii legislaţiei române la noile reglementări internaţionale în materie,
au impus modificarea conţinutului Legii economiei vânatului.
Noua lege, intitulată
Legea fondului cinegetic şi a protecţiei vânatului, nr. 103 din 27 sept. 1996,
a intrat în vigoare începând cu data de 26 oct. 1996. Ea a fost, în principal,
rezultatul intervenţiilor şi insistenţelor conducerii A.G.V.P.S. din România la
nivelul autorităţii publice centrale care răspunde de silvicultură şi de
vânătoare. Forţaţi de împrejurări şi de scăderea aparent nejustificată a
efectivelor unor specii importante de vânat, care a urmat evenimentelor din
decembrie 1989, s-au aliniat la această iniţiativă şi reprezentanţii Regiei
Naţionale a Pădurilor.
Conform prevederilor
acestei legi au fost statuate, cu caracter de principii, următoarele:
# fondul cinegetic naţional
- cuprinzând vânatul, care a fost şi a rămas bun public, şi biotopul acestuia,
a cărui componentă terenul, poate fi bun public sau privat - a fost împărţit în
unităţi de gospodărire cinegetică, denumite fonduri de vânătoare, cu suprafeţe
de minimum 5.000 ha la câmpie, 7.500 ha la deal şi 10.000 ha la munte, ceea ce
a asigurat, în continuare, o stabilitate relativă vânatului şi premizele unei
culturi cinegetice eficiente;
# vânatul, principala
componentă a fondului cinegetic naţional, a rămas pe mai departe bun public,
ceea ce l-a scos de sub riscul capriciilor proprietarilor de teren agricol şi
silvic; aceştia au fost totuşi recompensaţi cu 81% din valoarea tarifului de
gestionare al fondului de vânătoare pentru faptul că admit vânatul şi
practicarea vânătorii pe suprafeţele de teren ce le aparţin;
# ministerul în
atribuţiile căruia a intrat responsabilitatea administrării fondului forestier
şi fondului cinegetic naţional răspundea de strategia în domeniu, de
reglementarea activităţii, de verificarea aplicării actelor normative în
materie şi de respectarea prevederilor contractelor de arendă; de asemenea,
răspundea de urmărirea evoluţiei efectivelor de vânat şi de aprobarea
centralizată a cotelor anuale de recoltă;
# contractele de gestionare
a fondurilor de vânătoare se puteau încheia pe minimum 10 ani, de către
autoritatea publică centrală de resort cu asociaţiile vânătoreşti şi cu Regia
Naţională a Pădurilor, ultimele având obligaţia contractuală de a conserva
efectivele de vânat la un anumit nivel şi într-o anumită structură, stabilite
de această autoritate prin institute de cercetare ca fiind optime pentru
biotop;
# vânătorii, români sau
străini, puteau gestiona fonduri de vânătoare numai dacă erau organizaţi în
asociaţii vânătoreşti şi numai dacă erau calificaţi în acest sens, printr-un
examen de vânător, susţinut în faţa unei comisii naţionale, după minimum un an
de pregătire teoretică şi practică în materie;
# numărul vânătorilor era
limitat în funcţie de suprafaţa fondului cinegetic, iar dobândirea calităţii de
vânător se făcea strict în limita numărului de locuri disponibile din cadrul
fiecărei organizaţii vânătoreşti; cifra de 60.000 de vânători corespundea în
prezent suprafeţei şi potenţialului cinegetic al fondurilor de vânătoare
preluate în gestionare de asociaţiile vânătoreşti;
#
vânătoarea se practica numai de vânători, în principal în scopul menţinerii
echilibrului agro-silvo-cinegetic, precum şi pentru conservarea vigurozităţii
şi calităţii vânatului; în secundar, vânătoarea se practica şi în scop social,
iar în subsidiar şi pentru rezultatele materiale ce decurgeau din aceasta.
Legea elaborată în baza principiilor prezentate concis mai sus a fost pusă, în
acelaşi timp, în acord cu prevederile Convenţiilor internaţionale în materie,
motiv pentru care avea un pronunţat caracter protecţionist şi asigura un cadru
eficient şi democratic de coordonare a activităţii cinegetice
De Ce Vanam ?
De ce vânăm ?
Iată una din întrebările
pe care "verzii" le pun din ce în ce mai frecvent şi mai tranşant
celor circa 7 milioane de vânători din Europa. Această întrebare şi altele
asemenea, care au început să fie auzite şi la noi, trebuie să ne oblige la
răspunsuri sincere, în primul rând faţă de noi înşine. Dacă nu le vom putea
găsi noi satisfăcătoare, cu greu vom putea fi convingători, în discuţiile
purtate pe această temă, cu opozanţii vânătorii.
Vânăm, fără îndoială,
pentru menţinerea echilibrului agro-silvo-cinegetic, în limitele sporului
populaţional, transmis nouă (vânătorilor) sub formă de cote de recoltă, de
autoritatea publică centrală a statului în domeniu. Vânăm, aşadar, durabil, cu
aprobarea şi sub controlul autorităţilor publice centrale care răspund de
vânătoare şi de mediu. Vânăm preponderent selectiv, aducându-ne astfel
contribuţia la conservarea şi chiar la îmbunătăţirea calităţii populaţiilor de
vânat. Facem acest lucru în calitate de vânători calificaţi, printr-un examen
susţinut şi promovat cu ocazia dobândirii calităţii de vânător.
Practicăm, deci,
vânătoarea în cunoştinţă de cauză, pe cheltuială proprie, scutind statul de
plata unor sume importante de bani pentru eventuala angajare a unor
profesionişti care să facă, în lipsa noastră, acelaşi lucru.
Iată un răspuns care poate
fi apreciat teoretic ca fiind complet şi convingător chiar şi pentru
"verzi". Nu este însă aşa. "Verzii" insistă să afle un
răspuns tranşant la întrebările: De ce vânăm? Care este motivaţia interioară a
acestei îndeletniciri? O facem din plăcere sau din necesitate?
Răspunsul nu poate fi
deloc simplu, fiindcă s-ar risca interpretarea eronată a acestuia, în
defavoarea vânătorilor.
Vânăm, în principal, din
dorinţa menţinerii echilibrului agro-silvo-cinegetic, artificial şi riguros
stabilit. Această necesitate nu poate fi pusă la îndoială, deoarece altfel,
fără extragerea surplusurilor populaţionale, s-ar produce un haos în
activitatea de gestionare raţională a vânatului şi în echilibrul instabil şi
temporar stabilizat artificial de OM în natură. Haosul ar conduce, în final, la
sărăcirea faunei sălbatice şi chiar a biodiversităţii. Necesitatea poate să nu
fie însă conştientizată de absolut toţi vânătorii.
Motivele practicării
activităţii de vânătoare, de către aceştia din urmă, sunt foarte diverse:
# unii o fac din plăcerea
de a petrece, motivat şi activ, o parte din timpul liber în mijlocul naturii; motivaţia
vânătorului este determinată într-un astfel de caz, de "excursia"
făcută şi de actul vânătorii în sine, generator de emoţii intense spre care
orice bărbat are o pornire lăuntrică, ancestrală; natura şi vânătoarea,
împreună, îi poate capacita pe vânători într-o asemenea măsură, încât să uite
de toate problemele cotidiene; aceasta, adăugat la efortul fizic făcut,
constituie pentru ei un important şi eficient mijloc de "reîncărcare a
bateriilor" organismului; toate, la un loc, constituie motive suficiente
pentru părăsirea temporară a comodităţii oferite de căminul familial;
# alţi vânători, care se
respectă şi respectă în egală măsură vânătoarea, o fac pentru "arta
vânătorii din pasiune"; aceştia sunt motivaţi mai mult de modul în care
dobândesc vânatul, nu de cât anume vânat dobândesc; ei sunt capacitaţi de
tehnica vânării şi urmăresc perfecţiunea actului în sine, neinteresându-i prea
mult rezultatul vânătorii;
# sunt şi vânători care
practică vânătoarea din dorinţa de a dobândi, cu orice preţ, vânat cât mai
mult, chiar în condiţiile în care fac rabat de la etica practicării
activităţii; prin această fază trec foarte mulţi dintre vânătorii începători,
insuficient şcolarizaţi; din păcate, unii rămân cu această pornire anormală
toată viaţa;
# puţini dintre
"vânători" merg la vânătoare pentru a ucide vânatul, încălcând
sfidător orice regulă de etică vânătorească; între ei şi braconieri nu este
prea mare deosebire, afară de faptul că unii acţionează la limita legii, iar
alţii în afara ei;
# există şi vânători,
puţini la număr, care practică vânătoarea pentru şansa de a studia vânatul,
interesându-i în mai mare măsură observaţiile asupra acestuia, ecologice şi
etologice, decât rezultatul vânătorii; sunt în general vânători care cunosc
atât de mult despre comportamentul vânatului, încât actul vânătorii devine prea
facil şi prea puţin interesant, comparativ cu acumularea, în continuare, de
cunoştinţe în domeniu;
# o altă categorie de
vânători, în general mai nevoiaşi sau mai gurmanzi, vin la vânătoare pentru vânatul
pe care-l pot prelua în bucătăria proprie; aceasta a fost şi rămâne încă o
motivaţie puternică pentru practica vânătorii, indiferent dacă vrem să o
recunoaştem sau nu;
# în sfârşit, sunt şi
vânători care merg la vânătoare pentru masa sau focul de la final de zi,
justificate de buna dispoziţie şi de atmosfera descătuşată de constrângerile
cotidiene cu care aceasta se încheie; în astfel de situaţii, când se lasă frâu
liber imaginaţiei şi comunicării sincere, se transmit cel mai instructiv
cunoştinţele, obiceiurile şi tradiţiile vânătoreşti; pentru mulţi vânători,
sfârşitul zilei de vânătoare contează cel mai mult.
Iată câteva dintre
motivaţiile concrete ale interesului vânătorilor pentru practicarea vânătorii.
Probabil că sunt departe de a fi epuizate, deoarece acestea sunt cu mult mai
nuanţate şi pot domina mai multe deodată acelaşi vânător.
Le place sau nu
"opozanţilor vânătorii", acestea sunt, în general, motivele reale
pentru care vânătorii vânează, bineînţeles în limitele şi în condiţiile
menţionate. Din aceste motive, vânătoarea a fost şi este încă îndrăgită.
Vânătoarea nu este, aşadar, nici simplu sport, nici activitate pur raţională şi
nici nu dăunează, aşa cum este acum practică, în vreun fel naturii.
Deşi vânează din motive
diverse - unele criticabile nu numai din partea "verzilor" ci şi a
semenilor - vânătorii fac în general, pe cheltuiala proprie, un lucru util
faunei de interes vânătoresc, echilibrului în natură şi societăţii. Acesta este
lucrul cel mai important şi de netăgăduit. Cu o singură condiţie, şi anume ca
vânătoarea să se practice durabil, lucru care depinde de capacitatea
managerilor în domeniu şi de eficienţa luptei antibraconaj.
Cod De Etica Vanatoreasca Cpitolul II
Capitolul II
Etică în
concepţia vânătorii durabile
3.1.
Vânătoare durabilă
Vânatul este
considerat în prezent „resursă naturală regenerabilă”, iar vânătoarea se poate
practica acum doar în condiţiile respectării principiului „durabilităţii”.
Concepţia, aparent nouă, tinde să se generalizeze datorită convenţiilor şi
acordurilor internaţionale care privesc mediul şi exploatarea florei şi faunei
sălbatice.
Plecând de la această concepţie, potrivit căreia trebuie să
urmărim prioritar conservarea biodiversităţii faunei de interes vânătoresc, a
efectivelor şi a calităţii acesteia, în contextul conservării biodiversităţii
generale, vânarea speciilor cu evoluţie normală s-a limitat la nivelul
surplusului populaţional, iar a celorlalte, care sunt ameninţate cu dispariţia,
doar la acele exemplare care produc prejudicii.
Ideal ar fi
ca, în continuare, prelevarea categoriilor de exemplare precizate să se facă în
sensul acţiunii naturii, adică prin extragerea cu prioritate a ceea ce aceasta
oricum ar elimina (exemplare accidentate, bolnave, degenerate, semidomesticite
etc.).
Privită în
acest mod, vânătoarea poate contribui efectiv la conservarea biodiversităţii
speciilor de vânat, datorită interesului vânătorilor localnici – motivaţi
social, dar în secundar şi economic, pe termen lung – de a lăsa generaţiilor
viitoare moştenirea naturală rămasă de la înaintaşi.
Acest punct de
vedere, mai puţin nuanţat însă, a fost exprimat ca principiu în Rezoluţia nr.
882 – referitoare la importanţa vânătorii pentru regiunile rurale ale Europei,
adoptată în 1987 de Adunarea Parlamentară a Consiliului Europei. Acelaşi
principiu, al utilizării durabile a resurselor naturale regenerabile, a fost
recunoscut formal şi prin Declaraţia Principiilor Uniunii Internaţionale pentru
Conservarea Naturii (U.I.C.N.), adoptată în timpul Congresului Mondial de la Aman,
din anul 2000.
Fiind exprimat
şi recunoscut astfel, principiul exploatării durabile a vânatului – care
constituie în fapt o recunoaştere oficială internaţională a rolului pe care
l-au jucat şi îl pot juca vânătorii în menţinerea echilibrului agro-silvo-cinegetic
– trebuie reflectat în reglementările naţionale şi respectat întocmai.
Există însă suficiente exemple care să justifice temerea că, în
ţările cu economie în curs de tranziţie precum România, această resursă
naturală regenerabilă ar putea fi, în anumite situaţii, supraexploatată. Din
interese economice de moment s-a mai renunţat şi se mai poate renunţa conştient
la anumite exigenţe ecologice sau, pur şi simplu, pot fi scăpate de sub control
unele acţiuni de prelevare a surplusului populaţional, ceea ce ar putea pune în
pericol evoluţia efectivelor şi a calităţii unor populaţii de vânat (în
România: ursul, capra neagră, cerbul şi anumite specii de păsări migratoare)
ori prestigiul managerilor din activitatea de vânătoare şi al vânătorilor.
Sunt motivele
pentru care autorităţile competente trebuie să creeze şi să menţină un cadru
juridic şi administrativ adecvat exploatării durabile, prin vânătoare, a
vânatului din libertate.
Acest cadru nu
poate face însă total abstracţie de alte activităţi în legătură directă cu
vânătoarea durabilă, cum ar fi de exemplu activitatea de creştere şi de
valorificare a vânatului din crescătorii. Aceasta fiindcă astfel de activităţi
în legătură cu vânătoarea pot influenţa covârşitor perenitatea unor specii de
vânat şi, în final, însăşi durabilitatea activităţii de vânătoare.
Asupra acestor
activităţi voi reveni detaliat.
Până atunci
doar apreciem că şi în România se impun reglementări în plus faţă de cele
existente pentru a pune ordine în privinţa crescătoriilor de vânat şi
valorificării vânatului produs în acestea, inclusiv pentru populări şi pentru
vânătoare comercială.
3.2.
Populări cu vânat
Se afirmă, pe bună dreptate, că între vânător şi vânat a existat
dintotdeauna o competiţie echilibrată, benefică selecţiei pozitive a celui din
urmă. Această competiţie a fost însă relativ echilibrată doar până pe la
jumătatea secolului XIX, când datorită progreselor tehnice înregistrate,
inclusiv în domeniul echipamentelor de vânătoare, s-au impus anumite restricţii
în privinţa mijloacelor şi metodelor prea facile de practicare a vânătorii.
Altfel competiţia ar fi degenerat mai întâi în dezavantajul vânatului, apoi şi
al vânătorului care n-ar mai fi avut ce să vâneze. De aceea, pe fondul acestui
progres şi al deteriorării tot mai grave a condiţiilor de mediu în care vieţuia
vânatul, au fost necesare reglementări tot mai restrictive, în scopul
salvgardării unor specii de vânat vizibil afectate (cocorii, dropia,
spârcaciul, cocoşul de mesteacăn, etc.) şi convenţii internaţionale care să le
generalizeze aplicabilitatea, precum şi eficienţa în protecţia acestor specii
şi a altora ameninţate. Nu a fost scăpată din vedere nici protecţia habitatelor
acestora, a căror degradare a atras după sine împuţinarea speciilor mai greu
adaptabile la schimbările survenite cu repeziciune din mediul natural.
Legislaţiile
naţionale în materie de vânătoare şi de protecţia vânatului au fost adaptate
ulterior, uneori chiar împotriva tradiţiei autohtone, aşa încât să se alinieze
convenţiilor şi acordurilor internaţionale cu aplicabilitate în domeniu. În
plus, vânătorii de pretutindeni şi-au autoimpus şi alte restricţii în
practicarea vânătorii, prin intermediul regulilor nescrise de etică
vânătorească, care converg spre acelaşi obiectiv al protecţiei vânatului şi al
menţinerii unei competiţii acceptabile între vânători şi vânat. În alte
condiţii, vânătoarea ar fi încetat de mult să mai fie motivată convingător din
punct de vedere moral.
În contrast cu
evoluţia prezentată mai sus, a involuat însă practica populărilor cu vânat şi a
vânării speciilor populate.
La început,
deşi a primat grija pentru vânatul autohton existent, au fost făcute populări
în următoarele scopuri:
· pentru
întemeierea unor populaţii noi de vânat (populările iniţiale cu fazani, cu
cerbi lopătari etc.);
· pentru
întemeierea unor populaţii de vânat autohton, prin reintroducerea unor specii
în staţiuni în care au încetat să mai existe (populările cu cerb, cu căprior şi
cu capră neagră etc.);
· pentru sporirea productivităţii unor fonduri de vânătoare
cu densităţi prea mici ale unor specii de vânat (populări cu fazani, iepuri,
căpriori, cerbi etc.).
Indiferent de
scopul populărilor, acestea s-au întreprins cu vânat matur capturat din
libertate, cu progenitura acestuia crescută pentru un timp în captivitate, sau,
în cazul fazanului, cu vânat obţinut în crescătorii.
În toate cazurile de populare a fondurilor de vânătoare cu vânat
s-a pus accent sau trebuia pus pe vitalitatea exemplarelor ce urmau să fie
populate, pe conservarea caracterului sălbatic al acestora, pe pregătirea
prealabilă a terenului în care urmau să fie eliberate şi pe urmărirea evoluţiei
nucleului întemeiat în teren. Nici colaborarea cu populaţia locală nu a fost
neglijată, în scopul obţinerii acordului şi sprijinului acesteia. Despre
vânarea speciilor în primul an după populare, cu excepţia fazanului şi într-o
mai mică măsură a potârnichii şi a raţiei semisălbatice, nu a fost vorba. Numai
după ce a existat garanţia instalării unui efectiv autopropagativ s-a acceptat
practicarea limitată a vânătoarei, mai întâi prin metode selective, apoi cu
respectarea aceloraşi reguli precum în cazul vânării exemplarelor din
libertate.
Situaţia a
involuat însă grav în ultima vreme, în cazul unor specii de păsări-vânat precum
fazanul, şi poate involua curând în mod similar, în cazul mistreţului şi al
potârnichii. Deocamdată atâta se poate exemplifica negativ pentru ţara noastră,
existând totuşi perspectiva unor populări şi unei involuţii asemănătoare şi în
practicarea vânării altor specii, precum cerbul, lopătarul şi căpriorul, raţa
semisălbatică şi prepeliţa, dacă vor fi crescute în captivitate şi populate
ulterior pentru organizarea de vânători comerciale sau oficiale.
Toate aceste
involuţii în practicarea creşterii şi valorificării vânatului din crescătorii
prin împuşcare imediat după populare dăunează grav ideii de conservare a
biodiversităţii speciilor de interes vânătoresc şi de vânătoare durabilă. Mai
ales de vânătoare durabilă, fiindcă numai de vânătoare nu poate fi vorba atunci
când avem de-a face cu vânat semidomesticit ori „sedat” sau cu „recoltarea”
acestuia în chiar ziua eliberării în teren ori în ţarcuri reduse ca suprafaţă.
Astfel de situaţii vor fi analizate în subcapitolele ce urmează
prin prisma conceputului de vânătoare sportivă, etică şi, bineînţeles,
durabilă.
3.3. Crescătorii de vânat
Pentru
po-pularea şi repopularea masivă a unor specii de vânat, aşa încât să poată fi
organizată vânătoare la acestea din primul an, s-au înfiinţat, în diverse
locaţii, crescătorii de vânat (fazanerii, po-târnicării, crescătorii de raţe
semisălbatice, crescătorii de iepuri de câmp etc.). Indi-ferent de speciile
pentru care s-au edi-ficat crescătoriile de vânat, acestea au evoluat în timp
de la sistemul seminatural de înmulţire către cel zootehnic, denumit
semiindustrial. Exemplificăm în acest sens situaţia, mai cunoscută, a evoluţiei
creşterii fazanului în captivitate.
Mai întâi, fazanii maturi reproducători au fost capturaţi
primăvara din libertate, iar ouăle obţinute de la aceştia au fost clocite cu
găini – cloşti, care în continuare îngrijeau puii de fazani scoşi în teren,
până pe la vârsta de 40-50 de zile când deveneau independenţi. Sistemul acesta
străvechi de înmulţire a fazanului destinat populării terenurilor de vânătoare
prezenta unele inconveniente economice, dar şi unele avantaje ecologice de
necontestat. Dintre inconvenientele cu caracter economic amintim:
· producţia
mică de ouă/făzăniţă (cca. 25-30 buc.), procentul mai redus de ecloziune (cca.
50-60%) şi pierderile mai mari de pui până la vârsta autopopulării (45-50
zile);
· manoperă mai
costisitoare pentru un pui ajuns la vârsta populării;
· consumul mai
ridicat de hrană şi de materiale necesare pentru un pui ajuns la vârsta
populării;
În concluzie,
inconvenientele menţionate conduceau la costuri mai ridicate pentru puii de
fazan consideraţi populaţi în teren. Doar consideraţi populaţi fiindcă nu se
puteau număra foarte exact.
Avantajul
adaptării aproape perfecte a puilor de fazan astfel obţinuţi la condiţiile de
mediu era însă esenţial pentru viabilitatea unui procent ridicat de pui după
populare, ceea ce diminua sau anula dezavantajele economice precizate. De
asemenea, avantajul era esenţial pentru garantarea unor vânători ulterioare de
calitate, cu adevărat sportive şi etice.
Pe parcurs însă, din dorinţa creşterii productivităţii
fazaneriilor şi scăderii preţului de cost/puiul de fazan ajuns la vârsta
populării (la început 50 zile), s-a renunţat la sistemul seminatural de
înmulţire a fazanului, adoptându-se cel semiindustrial. Fazanii reproducători
capturaţi până atunci din liber au fost înlocuiţi cu fazani proveniţi de multe
generaţii din fazanerii, selecţionaţi împotriva naturii după criteriul
producţiei mari de ouă. Prin tehnici aparte, producţia de ouă/făzăniţă s-a
dublat practic şi poate creşte în continuare. Numai că bagajul ereditar al
puilor proveniţi din astfel de fazani selecţionaţi de zeci de ani pentru
producţie mare de ouă, trataţi permanent preventiv şi curativ împotriva bolilor
specifice şi hrăniţi ştiinţific conform nevoilor organismului, a sărăcit
esenţial. Este sigur că o primă cauză a reducerii adaptabilităţii puilor de
fazan, obţinuţi din astfel de părinţi, la mediu şi, implicit, al mortalităţilor
mai mari de după populare, o constituie tocmai provenienţa reproducătorilor,
deja uşor degeneraţi. Dar nu este singura cauză. Puii de fazan obţinuţi prin
acest sistem semiindustrial de înmulţire sunt hrăniţi şi ei cu concentrate,
care le asigură tot necesarul de elemente nutritive până la vârsta populării, sunt
trataţi preventiv împotriva bolilor şi sunt ţinuţi la adăpost în hale, până la
vârste înaintate, urmărindu-se o supravieţuire cât mai mare şi, implicit, un
preţ de cost/puiul de fazan de 50 de zile cât mai mic. Din acest motiv, al
preţului de cost cât mai mic pe puiul de fazan populat, adaptarea puilor la
condiţiile de hrană naturală şi la dormitul afară, pe cracă, lasă de dorit.
Treptat, în decursul anilor, şi vârsta la care puii de fazani au fost populaţi
s-a ridicat – de la 40-50 de zile la 55-60, apoi la 70-80 şi chiar la mai mult
– pentru a asigura o supravieţuire aparent mai bună după populare.
Desigur că
impresia unor populări din ce în ce mai eficiente, cu pui de fazani de vârstă
din ce în ce mai mare, este falsă. Preţul de cost pe fazan împuşcat, nu pe
fazan populat, a crescut şi creşte în continuare, ajungând să devină
inacceptabil, în condiţii de vânătoare din ce în ce mai puţin sportivă, mai
puţin etică şi mai puţin durabilă. Aceasta deoarece adaptabilitatea
exemplarelor populate la mediu este din ce în ce mai redusă, pe măsură ce
vârsta la care se fac populările creşte, mortalitatea peste iarnă este din ce
în ce mai ridicată şi, ceea ce nu se ia în considerare deşi este cel mai grav,
se produce o devitalizare a populaţiei de fazan din libertate prin încrucişarea
cu fazani mai puţin adaptaţi mediului (uşor degeneraţi), proveniţi din
fazanerii.
Nu vom aprofunda acum aspectul revitalizării reproducătorilor din
fazanerii şi al păstrării caracterului sălbatic al acestora, precum şi al
progeniturilor obţinute, prin înlocuirea cocoşilor proveniţi de zeci de
generaţii din crescătorii cu alţii capturaţi primăvara din libertate, prin
adaptarea puilor de la vârste mici la hrana naturală şi la dormitul afară pe
cracă. Aceste aspecte se impun a fi soluţionate în viitor, indiferent de
costuri, pentru a nu risca degenerarea gravă a populaţiilor de fazani reduse
din libertate.
Vom aborda, în
continuare, doar aspectul moral al unor practici nepotrivite de vânare –
nicidecum sportive, etice şi durabile – a fazanilor populaţi proveniţi din
fazanerii.
Din cauza
preţului de cost/fazan populat şi mai ales a preţului enorm de cost/fazan
împuşcat, s-a ajuns treptat - treptat la popularea terenurilor de vânătoare cu
fazani de peste 120 zile şi la vânarea acestora imediat după populare. Uneori a
doua zi sau în chiar ziua populării.
În aceste
condiţii, numai de vânătoare, în sensul adevărat al cuvântului, nu poate fi
vorba. Ce fel de vânătoare poate fi această „sacrificare” de fazani
dezorientaţi, care aproape nu ştiu să zboare, împinşi de hăitaşi către
vânători, cuprinşi în cele din urmă, fără prea multe şanse de scăpare, între
canonada armelor şi vacarmul strigătelor din urmă, între loviturile de alică şi
cele de băţ, aruncat de multe ori cu mai multă dibăcie de gonaci decât se
trage, de către domnii din stand, cu arma „la pietoni”?
Această
„sacrificare” lipsită de cea mai elementară etică vânătorească, căreia i se
potriveşte mai bine cuvântul de „decimare” sau „masacrare”, nicidecum de
„recoltare”, poate fi considerată vânătoare?
Ce fel de
satisfacţie poate produce unui vânător, care are pretenţia că se respectă el
însuşi, o astfel de parodie de vânătoare şi ce fel de vânători pot fi aceia
care se complac într-o astfel de situaţie?
Dincolo de aceste întrebări incomode trebuie readusă în discuţie
ideea de durabilitate a vânătoarei, ca activitate utilă echilibrului în natură şi societăţii, în
astfel de condiţii. Până când cred organizatorii unor astfel de parodii de
vânătoare că îşi pot bate joc de etica vânătorească şi pot pune în pericol nu
numai ideea de vânătoare durabilă, ci însăşi ideea de perenitate a activităţii
de vânătoare?
Până când cred
ei că pot păcăli invitaţii oficiali şi vânătorii sau mai puţin vânătorii
străini cu organizarea unor astfel de partide de „recoltare” a fazanilor,
generatoare de avantaje morale şi/sau materiale pentru organizatori?
Până când
cred că se pot lăuda cu perfecţionarea acestui mod de practicare a
„sacrificării” fazanilor aruncaţi direct din coşuri, peste liziera pădurii,
deasupra armelor pretinşilor vânători, care ori nu înţeleg ori acceptă un
astfel de „joc” puţin onorabil, ajungând de râsul bătăiaşilor?
Eu cred că
este timpul să revenim la un mod corect, onorabil, sportiv şi etic de
practicare a vânătorii, aşa încât să evităm, în cel de-al 12-lea ceas, căderea
în ridicol şi degradarea ideii de vânătoare durabilă în ochii nevânătorilor,
pentru a nu încuraja, fie şi prin nepăsare, o altă idee actuală neplăcută nouă,
de abolire a vânătorii, precum s-a pus problema în Italia cu câţiva ani în
urmă.
Atunci când în
lume se vorbeşte de conservarea biodiversităţii şi de vânătoare durabilă, noi
nu putem încuraja mascarada sacrificării, cu arma de vânătoare, a vânatului
semidomesticit provenit din crescătorii sau chiar în incinta acestora (ţarcurilor).
Dorim să păşim într-o Europă actuală, care renunţă de la nord spre sud la
astfel de practici, nu să repetăm greşelile care au costat şi costă
considerabil vânătorii din apus în lupta cu „verzii”.
Colegii care procedează similar în vânătoare, trebuie să se
documenteze mai atent în speţă şi să înţeleagă că s-au apucat de o „şmecherie”
puţin onorabilă în vânătoare, costisitoare în final pentru noi toţi şi pentru
societate.
Abonați-vă la:
Postări (Atom)